Foto: Jansin & Hammarling
Före: Innan ljussättningen stod den vackra bankbyggnaden i nästan totalt mörker och var osynlig för förbipasserande.
Nu lyser den vackra byggnadsfasaden och sprider dessutom ljus ut över hela torget genom den närliggande Åhlénsfasaden som man utnyttjat på ett smart sätt för ljussättningen. Foto: Jansin & Hammarling
Belysningsprincipen handlar om ett mjukt och vänligt ljus på husets vackra detaljer och pilastrar. Foto: Jansin & Hammarling
Svenska Ljuspriset

Uplands Enskilda Bank

Hedersomnämnande

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Jurymotiveringen:

”Projektet har realiserats utifrån genuin passion, och en vision som grundas i kunskapen om ljusets förmåga att synliggöra miljöer. Genom minutiöst detaljarbete skulpterar ljussättningen fram byggnadens formrika exteriör, vilken förädlats till ett smycke som uttrycker ståtlig och sober elegans. Ljussättningen omvandlar fasadens uttryck från pampighet till stämningen runt en lägereld. Ljusgestaltningen skapar en varmt glödande fasad, som genom spegelreflexer i omgivningen tonar in det nya och det gamla till en union. Med väl avvägd ljusnivå bjuds närliggande byggnader in, och en känsla av värme och trygghet skapas i stadsrummet.”

Bakgrund

Stina Marsh blev egentligen involverad i projektet, på sätt och vis, redan för närmare tio år sen då hon fick en fråga av en vän till en kund om hur hon, om hon fick, skulle ljussätta bankhuset som låg i skuggan av de intilliggande byggnaderna. När Uppsala Nya Tidning presenterade ett förslag med en ny glasfasad till Åhléns gjorde hon snabbt ett inspirationsmaterial för att visa möjligheten att använda speglingen från den som en tillgång för ljussättningen. Fasadbelysning var dock inte aktuellt då eftersom fasaden var så nedsmutsad av alger att det inte var lönt. Det dröjde ända till 2017 då idén om fasadbelysning väcktes igen, i samband med att fastighetsägaren planerade ett större, utvändigt underhåll av byggnaden. Då var också Åhléns nya fasad klar, dock var den inte av glas utan av perforerad metall. Bjerking tog då fram en programhandling för ljussättningen, enligt de belysningsidéer som Stina haft sedan tidigare. Fastighetsägarens ambition var att dela med sig en unik del av Uppsalas historia genom att lysa upp den vackra byggnaden och göra också därmed stadskärnan mer attraktiv.

Vision och genomförande

Visionen som blev verklighet är en vacker, glödande byggnad, med en mjuk och vänlig ljussättning där utvalda vackra detaljer framhävs och hela byggnaden tecknas
mot omgivningen.

Samtliga armaturer är bestyckade med LED ljuskälla, färgtemperatur 2700K, Ra>90 för hög färgåtergivning, binning MacAdam som lägst 3. Ljusbilden är mjuk i sina kanter. Monteringsbeslagen är anpassade i längd och vinkel, för att armaturer ska kunna riktas in precist mot det som ska belysas. ”Ambitionen var att dela med sig en unik del av Uppsalas historia.”Armaturerna håller hög kvalitet och IP klass för att stå emot fukt, damm och frätande ämnen som fågelträck. Samtliga är försedda med fågelavvisande pinnar. Armaturer, beslag och synligt kablage är lackerade i kulör lika fasad. Samtliga armaturer är dimbara DALI och Externa don har placerats dolt utomhus i kapsling alternativt i utrymme i närhet av armatur i byggnad. Hela belysningsanläggningen styrs via astrour och är neddimrad kvällstid med minst 10 % för att tillåta en ­uppdimring i framtiden vid LED ljuskällans nedgång i ljus över tid. Dessutom dimras all fasadbelysning ned 60% under nattetid från kl. 01 till 06 för att minska miljöpåverkan.

Stina Marsh har hela tiden arbetat i nära samarbete med elkonsulten Björn Österman vid framtagning av belysningslösningen,­ lösningar för infästning och eldragningar, upprättande av handlingar och vid de två provbelysningar som genomförts.

När väl anläggningen var färdigställd medverkade Stina Marsh vid en sista injustering och riktning av belysning och programmering av ljusnivåer, vilket skedde under våren 2019. Därefter har man också tagit fram en skötsel- och underhålls­instruktion liksom ljusdesingers intyg till kontrollpunkt i bygglovet.

Fastighetsägaren är mycket nöjd med resultatet, likaså övriga fastighetsägare på torget. Många positiva kommentaren har framkommit även genom vänner och bekanta samt via sociala media.


Intervju med ljusdesigner Stina Marsh

Från vänster: Björn Österman; Bjerking, och Stina Marsh; Bjerking, Bo G Johansson; JCM Johansson Construction Management.. Foto: Casper Hedberg

Berätta om din bakgrund?
– Jag är utbildad inredningsarkitekt vid Academy of Art University i San Francisco och mitt intresse för ljus grundlades tidigt då belysning och ljus ingår som en naturlig del i planeringen i USA. Efter 6 år i USA flyttade jag tillbaka till Uppsala där jag arbetat på flera arkitektkontor, för att 2003 vidareutbilda mig inom ljusdesign på KTH och Ljuslaboratoriet i Haninge.”Jag har tänkt på byggnaden som en helhet och att även taket skall tecknas”

De senaste 15 åren har ljuset tagit överhand och inredning lade jag på hyllan då jag med kollegan Jacob Östlund startade egna verksamheten East & Marsh ljusdesign. Sedan 2012 är jag delägare och anställd som ljusdesigner på Bjerking och jag tycker det är fantastiskt roligt att vara delaktig i ett större sammanhang igen.

Vad har ni fått för lärdomar under arbetets gång?
– Att när entreprenör är upphandlad och kontrakterad insistera på att få träffa entreprenören tillsammans med beställare och presentera din vision och när det är projekterat klart gå igenom handlingarna med entreprenören så att eventuella frågeställningar kan klaras ut. Att stå på sig som ljusdesigner om förutsättningarna inte finns att testa på höga höjder, förklara vikten av att tidigt kunna testa sina lösningar genom t.ex. ta in en skylift. Att rita igenom lösningar ordentligt så att det finns ritningar/ skisser på alla lösningar. Att det kan vara bra att arbeta med flexibla armaturer, med olika tillbehör, så att då det är dags att göra slutjusteringar på plats ha möjlighet att byta ut ngt tillbehör för att åstadkomma vad som var tänkt och komma närmare till fulländning.

Vad eller vilka delar i projektet är ni mest nöjd med när du tittar på det färdiga resultatet?
– Jag tycker nog att krönpartiet med taket och balkongerna och Upplandsvapnet är blev mest lyckat. Jag har tänkt på byggnaden som en helhet och att även taket skall tecknas. Sedan är jag jättenöjd med att reflektionen i Åhléns fasad blev så nära den vision jag hade från början. Den tillför verkligen torget en levande dimension och den glöd jag såg framför mig.

Vad tror du är den viktigaste vinsten i det här projektet med att anlita en egen konsult för ljus, ljusdesigner?
– Här vill jag gärna citera min kund och MEAs fastigheter: Fördelen är att en ljusdesigner är professionell och tänker på det konstnärliga. De har kunskap om hur armaturerna lyser, känner till tekniken och vet effekten av belysning. Då blir det bra!

Publicerad den 8 oktober 2020
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här