Med egna ord

Ljus som överbrygger barriärer

När den andra upplagan av Nattljus i Eskilstuna gick av stapeln var det viktigt att än mer än förra gången ta tillvara den lockande inramning av staden som ljusfesten erbjuder. Och bygga på med mer kulturellt innehåll.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

I höstas var Eskilstunas ljusfestival Nattljus tillbaka igen för andra gången. Planeringen utgick från två viktiga mål som staden arbetar för: att bjuda in till liv och överbrygga barriärer. I en alltmer uppkopplad verklighet finns det ett behov av att bjuda in till aktiviteter i stadsrummet för att uppnå en hållbar stadsutveckling.

Ljusinstallationerna kompletterades med kulturprogrammet Kulturljus, där en rad olika arrangörer deltog och som samordnades av kultur- och fritidsförvaltningen. Kulturljus erbjöd många olika programpunkter med musik, teater, historiska guidningar, föredrag, med mera. Museerna såg tidigt potentialen och hade aktivt medverkat till ett utvecklat innehåll, vilket också resulterat i god besöksstatistik. Stadsmuseet hade till exempel sitt besöksrekord 2016 just under ljusfestivalhelgen.

Från torg till torg

Temat för Nattljus 2014 var en stad i omvandling och flera av ljusinstallationerna var därför lokaliserade i anslutning till före detta industribyggnader och miljöer i omvandlingens spår, från industristad till framtidsstad. Nattljus 2016 handlade om att överbrygga barriärer genom ett festivalstråk från torg till torg, Järntorget i stadsdelen Nyfors som präglas av miljonprogramsbebyggelse och Fristadstorget i centrala staden.

Stråket passerade en järnvägstunnel som våren 2017 ska få en uppdaterad belysningslösning, Story Wall Eskilstuna. Ljusdesignkonceptet presenterades av ansvariga ljusdesigner från ÅF Lighting under minikonferensen Stadsforum, som hölls i samband med ljusfestivalen. Den nya belysningen innebär en förbättrad funktion över hela dygnet och adderar en lekfullhet som ska ge positiva associationer tunnelmiljön. För att skapa liv i tunneln redan under de tre Nattljuskvällarna skapade man två temporära ljusinstallationer: En lekfull, interaktiv upplevelse, som gjordes av en grupp studenter från KTH Lighting Laboratory och en skuggspels- och månskensvärld, designad av Eco Lightlink.

Över tid och rum

Båtsmansbacken är en historisk miljö som utgörs av ett litet berg med en park på toppen, en liten röd stuga och inne i berget ett bergrum med en port ut mot trottoaren och det intilliggande Järntorget. En gång i tiden fanns ett antal små trähus på berget, nu återstår bara ett, Båtsmansstugan. De som senast bott i stugan var en familj på tio personer på 1940-talet.

Under Nattljus öppnades stugan för tre kvällar och spisen eldades. Det blev en kontrast och tankeställare med den nutida silhuetten med Nyfors höghus i bakgrunden. Bergrummet inne i Båtsmansbacken öppnades också och lockade tusentals besökare. Där hade esklistunamusikern Peter Bjärgö och Laserimage skapat en installation med en synkroniserad laser- och ljudkomposition. Även detta utrymme var laddat med en tankeställare att tänka sig hur det skulle vara att kanske tvingas befinna sig i ett skyddsrum. Vilken lättnad att kunna gå ut efter en stund på torget igen!

Parken uppe på berget är bortglömd, mörk och otillgänglig. Dramatiska lärkträd, det nakna berget, stugan och bergrummets port utgjorde en fantastisk scen som möjliggjorde att inte bara överbrygga barriärer i det fysiska rummet, utan även i tiden. Där planerades invigningen med Båtsmansbacken som scen och en show med musik, ljus och dans uppe på berget. Publiken var samlad på torget nedanför. Elever från S:t Eskils gymnasium musik och dans och unga lokala artister deltog i showen och musik och koreografi togs fram speciellt för platsen och invigningen. Visionen om platsen och dess historia var så stark att artisterna utan att ha haft kontakt med varandra lyckades skapa ett överraskande samstämmigt program.

Locka till aktivitet

För att uppnå målet att bjuda in till liv var det viktigt med några installationer som var interaktiva och innehöll både ljus och ljud. På Fristadstorget kunde barn i alla åldrar roa sig på den lekfulla skulpturen Polygon av Malmöbaserade innovatörerna Utskottet.

Kungsplan är en parkeringsplats som på sikt ska omvandlas till ett torg. Ett bra sätt att boosta utvecklingsprocessen var att ha med Kungsplan och intilliggande Kungspassagen i programmet. Designkollektivet I Did It från Riga bjöds in att komma till Eskilstuna med sin spännande och vackra installation Emograph. De har byggt en maskin som projicerar ett ständigt skiftande kalejdoskop på en husvägg mittemot med utgångspunkt från din puls, när du sticker in fingret i en pulsmätare. Musiken ändras och nya unika bilder berättar om våra känslor på offentlig plats, en installation som roade och lockade många till Kungsplan under de här kvällarna.

Laserstrålar knöt ihop festivalstråket och kulminerade i den spektakulära laserinstallationen Tele Cosmic med utgångspunkt från före detta Telegrafhuset vid Fristadstorget. Ut ur fönstren på telegrafhuset signalerade tre laserstrålar olika eskilstunabudskap med morsekod. Laserstrålarna fick visualisera byggnadens tidigare betydelse som kommunikationscentral.

Samarbete med utbildningar

Att inleda samarbeten med olika utbildningar är en viktig del i grundkonceptet för Eskilstunas ljusfestival som garanterar ett bra program och ger input och bygger relationer i det kontinuerliga stadsutvecklingsarbetet. Det är intressant med de olika utbildningarnas olika perspektiv på design och den kreativa processen. Sammanlagt cirka trehundra studenter och elever var delaktiga i festivalen.

Studenter från Mälardalens högskola Rumslig gestaltning med konstnären Joanna Simson skapade installationen Connection där de förvandlade en annars trist sträcka längs en trottoar till en fantastisk upplevelse genom Komvuxbyggnadens tjugo fönster. De hade som utgångspunkt att använda befintlig teknik på skolan, som konferensprojektorer och datorer. Genom att involvera olika grupper av eskilstunabor i sitt arbete, skolklasser, politiker och SFI-elever, m.m. uppnådde de en delaktighet och nyfikenhet kring sitt arbete, platsen och festivalen.

Recycle Design genomsyrade flera av installationerna. Sammanlagt var över hundra ungdomar involverade i arbetet med att ta fram installationen Återbruksmaneter med Eskilstuna konstmuseum. De använde flaskor och cykelhjul och ljussatte med gamla ljusgirlanger från stadens julbelysning.

Det mest omfattande samarbetet var med KTH Lighting Laboratory, som hade höstens workshop i utomhusbelysning på Nattljus. En klass med tjugofem internationella ljusdesignstudenter bodde en vecka i Eskilstuna och arbetade med fem olika installationer i olika typer av miljöer. Det var en fin möjlighet att få input i stadens arbete med ljusdesign av offentliga miljöer. Samtidigt var det ett unikt tillfälle för studenterna att få utvecklas i sitt konceptarbete med en hel ljusfestival som mål.

Du kanske också gillar:

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare