Gatubelysningen har försetts med bländskydd, för att oönskat spilljus inte ska störa båttrafiken.
Kai Piippo har valt en kall färgtemperatur, 4000 Kelvin, till räckes­belysningen.
Vid broöppning i ­samband med soluppgång eller solnedgång får lyftspannets under­sida en eldliknande ljuseffekt.
Det finns sju olika ljusscenarion för årets högtider. Därutöver tillkommer ljusscenarior för aktuella händelser och arrangemang i staden.
Utomhus

Ett samtal över vattnet

Hisingsbron är Göteborgs nya landmärke. Med olika ljusscenarion kan budskap och visuella upplevelser förmedlas till förbipasserande. Ljusdesignern Kai Piippo betraktar ljussättningen av bron som ett av sina största och viktigaste uppdrag.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Den nya Hisingsbron har många dräkter av ljus. Ibland färgstarkt ljussatt till fest och högtider. På torsdagar lyser de höga pylonerna i gult och blått över Göta älv som en manifestation för Ukraina. En morgon vid broöppning kan pendlaren mötas av ett vackert ljusspel i grönt och blått på den upplyfta broklaffen.

– Mitt favoritljusscenario är nog på Orange Day*. Då lyser hela bron i varma orange toner. Det blir en väldigt fin komposition i förhållande till en blålila himmel, säger ljusdesignern Kai Piippo.

* Orange Day är den internationella dagen för att stoppa våld mot kvinnor. Firas den 25 november.

Kai Piippos favoritljusscenario lyser upp bron på ”Orange Day”.

Han har haft huvudansvaret för den arkitektoniska ljussättningen av den del av Hisingsbron som leder över vattnet, även kallad för Arpeggio. Hisingsbron består också av en påfartsbro som leder trafik från centrum och en kollektivtrafikbro.

– Jag är glad över att Göteborgs stad vill använda ljuset på bron som ett kommunikationsverktyg. Ljus har en stark kraft att tala till och beröra människor.

Hisingsbron ligger mitt bland kranar och lastbryggor i hamnen i Göteborg. Bron ­invigdes den 9 maj 2021. Belysningsdelen blev helt klar i september 2023.

Lyssna in vad bron behöver

Kai Piippo påbörjade sitt ljusdesignuppdrag för Arpeggio-delen av Hisingsbron redan 2013. Men det är först nu under hösten 2023, tio år senare, som ljussättningen är helt klar.

– Det är ett speciellt projekt som man gör en gång i livet och ett av mina största och viktigaste designuppdrag. Bron kommer att ses och användas under väldigt många år framöver. It´s for life!

Kai Piippos grundidé var att bron skulle belysas med enbart vitt ljus i olika färgtemperaturer. Det varma och kalla ljuset skulle skapa kontraster mellan brons delar. Lätthet och tyngd. Bärande och svävande.

– Jag har arbetat med ljuset på liknande sätt som när man målar en tavla. Men jag har använt mig av bredare penslar eftersom bron är så stor.

”I stället för att tvinga på bron en idé om ljussättning som kom från mig, har jag försökt att lyssna in vad bron behöver för ljus.”

– I stället för att tvinga på bron en idé om ljussättning som kom från mig, har jag försökt att lyssna in vad bron behöver för ljus. Det kan låta filosofiskt och det är det kanske. Jag uppfattade att bron behövde en mjuk smekning av ljus, en filmisk ljussättning, för att komma till sin egen rätt.

För två år sedan kom beställaren Göteborgs stad med ett nytt uppdrag kring ljussättningen. De ville att bron även skulle kunna belysas med olika färger vid exempelvis högtider och olika arrangemang i staden.

– Det kändes som ett väldigt roligt tillägg! Det har inneburit mycket jobb med programmering av nya ljusscenarion och att hitta rätt placeringar till de RGBW-strålkastare som belyser de höga pylonerna.

Kai Piippo har tillsammans med kollegor på Light Bureau i Stockholm tagit fram placeringar för strålkastarna med hjälp av 3D-modeller av bron. Det har också behövts flera provbelysningar på plats, för att bland annat justera strålkastarnas placeringar och rikta ljuset i rätt vinklar mot de höga pylonerna.

Ljussättningen ska fungera för dem som befinner sig på bron ­såväl för dem som ­färdas med båt på ­älven eller för betraktare på avstånd.

Samordning med gatubelysningen

Daniel Valentin, som tidigare arbetade på Light Bureau men som numera driver företaget Lightwise i Göteborg, har samarbetat med Kai Piippo kring ljussättningen sedan uppdraget startade. Han har tillbringat många kvällar ute på Hisingsbron.

– Jag kan ha haft Kai i telefon samtidigt som jag visat bilder eller filmklipp för honom. På så sätt har vi diskuterat olika lösningar och kunnat testa direkt på plats, berättar Daniel Valentin, som befinner sig på bron för att visa och berätta om belysningen för tidningen Ljuskultur.

Han pekar upp mot gatubelysningen och berättar att standardarmaturen Evolume 1 från Fagerhult, har byggts in i en fyrkantig plåtlåda för att passa brons arkitektur.

– Om man tittar noga går det att se att gatubelysningen på de delar av bron som går över älven, har bländskydd monterade längst fram på armaturerna. Bländskydden ska förhindra att ljuset sticker i ögonen på dem som passerar med båt under bron. Den visuella upplevelsen skulle också störas av oönskat spilljus i vattnet.

Det är Vattenfall Services Nordic som har installerat all gatubelysning, även på påfarts- och kollektivtrafikdelarna av bron. Planen var att det skulle sättas upp omkring 350 gatuarmaturer på 175 stolpar. Men under projekttiden diskuterades det fram en ny lösning.

– Det slutade med att vi installerade runt 300 av armaturerna på spårvägens kontaktledningsstolpar. På så sätt kunde spårvägens stolpar användas smartare och vi kunde dra ner antalet uppsatta stolpar till hälften, säger projektledaren Magnus Svensson på Vattenfall Services Nordic.

Han berättar att installationen blev en utmaning.

– Det var ett trångt och pillrigt arbete eftersom utrymmet i stolparna var mycket begränsat. Inne i stolpen får belysningsinstallationen inte komma i kontakt med exempelvis spårvägens elkablar på 10 000 volt. Montaget gjordes i dubbelisolerande stolpinsatser.

Juryns omdöme om Arpeggio i projekttävlingen för nya Hisingsbron:

”Arpeggio skapar en berättelse om mötet över älven med ett förslag som är särpräglat och vackert i en skulptural helhet där pylonerna samspelar och knyter samman. De fyra pylonerna i lyftbron bildar en port mellan Göta älv och Västerhavet samt bjuder in varandra till ett samtal över vattnet.”

Kollektivtrafikbron med bussar och spårvagnar ringlar sig som en naturlig förlängning av brodelen över vattnet, in mot Nordstan i centrala Göteborg.

Påfartsbron

Parallellt med ljussättningen av Arpeggio har ljus­designern Johan Lidström ljussatt påfartsbron för kollektivtrafiken.

– Uppdragen har levt sina egna liv. Samarbetet med Kai Piippo har framför allt handlat om att synka ljusnivåer mellan Arpeggio och resten av bron, säger han.

De delar av kollektivtrafikbron som har ljussatts är stödben, lådbalkar utmed sidorna, undersidor samt stenpartier vid brofästen. Johan Lidström har använt vitt ljus med olika färgtemperaturer.

– Viktigast har varit att ljuset inte bländar och att det fungerar för betraktare som befinner sig både nära bron och på långt avstånd. Ljuset ska skapa en förankring av bron i marken och en upplevelse av att den långa bron är en helhet.

Den största svårigheten blev att hitta en lösning för belysning av kollektivtrafikbrons undersida. Johan Lidströms idé var att lägga ett släpljus på det galler som utgör golv till installationsutrymmet och som löper utmed brons nedre del.

– Gallrets konstruktion gjorde att ljuset sögs upp. Jag fick tänka om helt och hållet. I stället för att dölja montage och kablar som finns i installationsutrymmet, placerade jag avbländade strålkastare i själva installationsutrymmet. Ljuset sprids nu ut genom gallret och ger ett siluettmönster från träbalkar och perforerad plåt på marken och brons stödben.

För förbipasserande kan ljussättningen även ge en spännande bonus.

– Går man rakt under och kikar upp går det att se lite av all den teknik som döljer sig inuti bron.

Bildspecial

Publicerad den 8 december 2023
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2023

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här