Nedslag
Ung och driven
Janna Aronson är 28 år och har nyligen blivit utsedd till en av de mest intressanta unga ljusdesigners i världen. Själv menar hon att hennes avhandling från KTH/STH i Stockholm kan vara en förklaring till utmärkelsen.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantRedan när Janna bestämde sig för att studera arkitektonisk ljusdesign började hon arbeta på ett oberoende ljusdesignföretag. Det gav henne både förtroende och motivation för att lära sig yrket, samtidigt som hon byggde upp sina akademiska kunskaper om ämnet.
2014 fick hon utmärkelsen ”Young Lighter of the Year” av Society of Light and Lighting för sin master thesis med titeln ”Daylight-Art-Atmosphere”. Den handlar om ljusdesignkoncept för museifoajéer, ett koncept inspirerat av dagsljusstämning i konst.
Ljuskultur fick möjlighet att ställa några frågor till Janna för att höra om hennes tankar om yrket och den nya generationens ljusdesigner:
Berätta om din bakgrund.
– Jag är uppvuxen i Berlin och studerade arkitketur (B.Sc.) vid Bauhaus-Universitet i Weimar i Tyskland. Min andra examen (M.Sc.) tog jag vid mina studier i arkitetonisk ljusdesing och hälsä vid KTH/STH i Stockholm 2013. Jag har hittills hunnit arbeta på två ledande ljusdesignföretag, som har internationella uppdrag av olika typer av ljusdesingprojekt. Lichtkompeternz i Zürich, Schweiz och på RTLD i Tel Aviv, Israel.
Vad var det som väckte ditt intresse för att arbeta med ljus?
– Det är min bror och hans ljusdesignerkarriär som fick mig att välja en yrkesbana inom ljusdesign.
Du är en på listan av “40 under forty” – de 40 mest intressanta unga ljusdesigner i världen. Varför tror du att just du hamnade på listan?
– För det första så tror jag att det finns många fler intressanta än vi 40 som hamnat på listan. Men det är en stor ära att vara med och jag ser det som ett ansvar och en utmaning till att skapa och utveckla framtidens ljusdesignidéer. Dessutom är det kul att vara med som representant från KTH- STHs Master-programmet i ljusdesign.
– Men varför just jag är på listan, ja, det är svårt att svara på. Kanske för att jag fick möjligheten att presentera mina Master Thesis-designidéer i YLOTY-tävlingen i London och vid en föreläsning i Sao Paulo och väckte intresse för många. Jag tror att om du själv tycker om det du gör så blir du också bra i det. Och då njuter även andra av att lyssna på dig!
Vad tror du är den största skillnaden mellan den nya generationen och den äldre generationens ljusdesigner?
”För mig betyder god ljusdesign att man skapar både belysta och obelysta platser.”
– Jag har en mycket stor respekt för människor som arbetat med de här frågorna under decennier. Skillnaden, som i alla designyrken, kan vara att vi yngre vuxit upp med helt andra tekniker/teknologier. Idag dominerar LED marknaden så mycket att det är svårt att ens föreställa sig hur ljusdesigner arbetade utan LED. Men nyckelelementen inom ljusdesignhänger förstås inte på ljuskällan. Till exempel, Richard Kelly’s belysningsprinciper är fortfarande lika relevanta nu som när han själv var verksam.
Vad får du din inspiration från och har du några idoler inom ljusdesign?
– Det är en klassiker, men jag är väldigt inspirerad av Richard Kelly. Jag studerade hans belysningsprinciper och det var helt otroligt hur han introducerade nya termer till artificiell belysningsdesign, inspirerad av observationer från det naturliga ljuset.
Vilka är de mest tydliga belysningstrender där du verkar just nu? Vilka frågor diskuterar man speciellt mycket?
Jag flyttade nyligen till Schweiz, efter att ha arbetat ett och ett halvt år i Israel. Ville ta chansen att praktisera mitt yrke i två olika kontinenter, för att lära och uppleva skillnader och likheter.
– Att uppskatta mörker – det skulle jag vilja säga, är ett mycket relevant ämne inom utomhusbelysning i båda Israel och Schweiz. Ljus behöver skugga som kontrast och för mig betyder god ljusdesign att man skapar både belysta och obelysta platser.
Vad har du för framtidsdrömmar yrkesmässigt?
– Jag anser mig själv som mycket lyckligt lottad, som har hittat ett yrke som jag verkligen tycker om. Jag hoppas att det kommer att tillfredsställa mig på samma sätt i framtiden som nu, det finns ju så mycket mera att lära sig och erfara. Ser verkligen fram emot det!
Om du fick ge ett råd till andra unga ljusdesigner, vad skulle det vara?
– Var engagerad och hängiven och älska det du gör!
Publicerad den 10 oktober 2016
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2016
Du kanske också gillar:
Notiser
Hon är en av de bästa 40 under 40
Chiara Carucci, ÅF Lighting, har uppmärksammats som en av 40 världens mest framstående och lovande…
Mötet
”Min avsikt var att skapa en kombination av ljus och doft”
Hälsa och dagsljus hänger ihop. Det är Sam Anders så säker på att han ägnat…
Nedslag
”Man är i händerna på duktiga återförsäljare och tillverkare”
Ett enormt teknikskifte är på gång inom elteknikbranschen. Hur påverkar det installatörens vardag? Ljuskultur har…