”Hemkänsla” senaste hotelltrenden
Lite kuriosa om senaste hotelltrender. Vi citerar Besöksliv, nyhetssajten för besöksnäringen i Sverige:
I takt med att hem stajlas om till hotellrum verkar dessa sträva mer och mer efter en ”hemmakänsla”. Både när det gäller funktion och form. Ljust och fräscht är inte längre ledord – nu handlar det om innovativa och kreativa inredningslösningar med starka färger och genuina material. Något som ser olika ut i olika världsdelar. Det svenska hotellet Ett Hem är ett exempel där inredningsprofilen Ilse Crawford jobbat med läder, trä och sammet och skapat hemlika miljöer. Lyxhotellkedjan Kempinski, som inretts av Leonard Lee på prisbelönta Wilson Associates, går i motsatt riktning. Där påminner ingenting om ett hem.
En växande gästgrupp är ”Millenials”, människor födda på 1980-talet och framåt uppväxta med datorer och mobiltelefoner som en del av vardagen. Att använda sin smarta telefon för att boka, betala, checka in och öppna hotellrum är för dem helt naturligt. Därför kommer också den här typen av gör-det-själv-tjänster stort både inom affärs- och nöjesresandet. Och appar så att man via surfplattor och mobiltelefoner kan, till exempel kontrollera belysning, gardiner och termostat.