Ljuskulturs läsare är de som arbetar direkt i det föreskrivande ledet, professionellt med belysning och ljusdesign som ljusdesigners, arkitekter, inredare, elkonsulter, elinstallatörer, anställda hos leverantörer och designers.
Ljuskultur är Sveriges enda specialtidning om belysning och ett arbetsverktyg för alla som arbetar professionellt med belysning.
Annonsformat print
Vid frågor kring annonsering vänligen kontakta Gabrielle Hagman hos Mediakraft, sousie.saboh@mediakraft.se eller telefon+46 736-277 984
Klicka på de orangea formatrutorna nedan så får du fram pris och annonsernas dimensioner.
Långsmal liggande, uppslag
Tredjedels sida, liggande
Utgivning samt deadline för annonsmaterial
Utgåva |
Materialdag |
Utgivning |
|
|
|
|
|
|
Nr 1 2024 |
24/1 |
6/2 |
Nr 2 2024 |
15/4 |
8/5 |
Nr 3 2024 |
2/9 |
26/9 |
Nr 4 2024 |
11/11 |
5/12 |
Annonsering på hemsidan
Ljuskulturs webbsida är mycket välbesökt och har drygt 1200 besökare i veckan och de stannar i nästan 1,5 minuter på sidan.
Ljuskulturs webbsida är en utmärk kanal att nå ut till de som arbetar med belysning: ljusdesigners, arkitekter, inredare, elkonsulter, elinstallatörer, anställda hos leverantörer och designers.
Bokning sker per period (4 veckor)/månad. Totalt finns 12 perioder under året.
Priser nedan per period. Mobilbanner ingår vid köp av stor horisontell banner.
Klicka på de orangea web-rutorna nedan så får du fram pris och annonsernas dimensioner.
Platsannonser
Platsannons i Ljuskulturs nätupplaga: pris 9 000 kr + moms per tjänst. Annonsen ligger uppe tom sista ansökningsdatum, max 8 veckor. Vi puffar även för den utlysta tjänsten på våra sociala medier. Tjänsten läggs upp direkt när underlag skickas till oss.
Underlag skickas i form av en sammanfattande beskrivning om max 100 ord av tjänsten + logotype med transparent bakgrund (*.PNG-fil) och en länk som pekar mot er webbsida där hela annonsen ligger upplagd.
Materialspecifikation
Skicka annonser
Annonsmaterial skickas via e-post eller www.wetransfer.com till: annons@ljuskultur.se
Kvalitet
Annonsen skall vara en högupplöst PDF eller EPS. Om ni jobbar i illustrator (EPS) måste alla typsnitt vektoriseras. Bilder ska ha 300 dpi upplösning i CMYK och sparade som tif eller eps. Logotyper ska vara i CMYK. Använd aldrig Pantone-färger. Se till att vektoriserade objekt inte har en transparens.
Färginställningar och joboptions för indesign
Om du behöver en ICC-profil och joboptions hittar du det här.
Denna profil skall användas: ISOcoated_v2_300_eci.icc
Lämna plats för limbindning
Ljuskultur är limbunden i ryggen vilket medför att information som läggs i mitten av en uppslags-annons försvinner in i bunten. Räkna med ca 4 mm åt varje håll från mitten. Vid helsidesannonsering är det bra att tänka på att inte lägga viktig information för långt in mot mitten (beroende på om annonsen ligger till höger eller vänster).
Viktigt
För att annonserna ska bli rätt och bra i tryck är det av stor vikt att annonserna är gjorda enligt angivna instruktioner och format.
Frågor?
Vid frågor och bokning kring annonsering vänligen kontakta Mediakraft, Sousie Saboh telefon 0733-10 90 93 00eller per e-post: sousie.saboh@mediakraft.se.
Varför annonsera i Ljuskultur?
Ljuskultur är Sveriges enda specialtidning om belysning och varje nummer når ca 8 000 beslutsfattare inom belysningsområdet. Tidningen är en utmärkt kanal för att nå olika yrkesgrupper som arbetar med belysning – belysningsplanerare, arkitekter, inredare, elkonsulter, elinstallatörer, designers med flera. Tidningen får fina betyg av sina läsare
● 91 procent läser alla eller nästan alla nummer av Ljuskultur.
● 70 procent av läsarna sparar tidningen mer än 7 månader.
● Hela 53 procent av läsarna spar hela årgångar av tidningen!
● Läsarnas uppfattning om tidningen:
● Trovärdig 93 procent
● Aktuell 89 procent
● Informativ 85 procent
● Kunniga skribenter 76 procent
● 96 procent tycker att Ljuskultur är bra.
● På frågan vad man tycker om tidningen Ljuskultur som helhet svarar 96 procent att den är ganska eller mycket bra. Nästan ingen (1 procent) tycker att den är mycket dålig.
Vid frågor om annonsering kontakta Mediakraft, Gabrielle Hagman telefon +46 736-277 984 epost gabrielle.hagman@mediakraft.se
ANNONSFAKTA LJUSKULTUR 2024