En historisk bild på salongen där man ser ursprungsversionen av glasarmaturerna som återanvänds.
Projektteamet hittade fantastiska belysnings- och inredningsdetaljer som kunde återanvändas.
Belysningen tar en stor visuell plats och skapar en helt ny känsla i den nyrenoverade teaterbistron.
Bistron: Att få ner belysningen från taket till väggarna är det centrala i projektet och känslan blir helt annan än tidigare.
Bistron före
Foajén före
Foajén: Downlightsen mjukar upp och sprider ut ljuset även till taket. Det lekfulla belysningskonceptet från bistron går igen här och skapar en fin helhet.
Projektnytt

Uppdaterad och stolt 1950-talspärla

Att förnya och på samma gång förvalta tradition och arv var ambitionen när Uppsala stadsteater fick en ny foajé och en mer ombonad bistro. Projektet startade med en djupdykning i arkiv och scenografiförråd.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Sveriges tredje största stadsteater ligger i Uppsala och besöks varje år av cirka 80 000 personer. Huset ritades som ett kombinerat teater- och folkets hus av arkitekten Gunnar Leche och kritiserades vid invigningen 1951 för att med sin nyklassiska stil blicka tillbaka istället för att följa de då rådande moderna idealen. Men uppsalaborna kom att älska både sitt teaterhus och dess repertoar. Här äger också mängder av konferenser och andra slags event rum och därför växte behovet av ytterligare en foajé och en mer ombonad bistro. Uppdraget gick till inredningsarkitekten Tove Sjöberg på Studio Feuer som omgående kopplade in Lina Färje, ljusdesigner och arkitekt som arbetar på Tyréns.

– Projektet startade i början av 2018 och det första vi gjorde var att formulera en ambition som påminde om teaterns verksamhet; att förnya på samma gång som tradition och kulturarv förvaltas. Vi grävde djupt i byggnadens historia, mycket tack vare ett digert, välordnat arkiv och hittade sedan fantastiska belysnings- och inredningsdetaljer i ett scenografiförråd som vi på olika sätt återanvände, berättar Tove Sjöberg. Lina Färje tillägger att det också var viktigt att skapa en dignitet som matchar teaterns många bejublade föreställningar och välrenommerade skådespelare.

Specialritat och återvunnet

Arbetet började en trappa upp i den ståtliga byggnaden vars interiör genomgått en rad omdaningar under årens lopp. Kommunens galleri för offentlig konst fick flytta till ett annat rum i byggnaden för att ge plats åt den nya foajén där gästerna nu kan slå sig ner under pauser i föreställningar, innan och efter. Lokalens sju fönster som länge varit förbyggda för att skapa galleriväggar öppnades upp och blottade en mycket speciell detalj för huset; fönsterbågarna i rostfritt stål.

– Jag ville att belysningen skulle få ta en stor visuell plats och utgöra en iögonfallande del av inredningen. Därför valdes armaturer med en stark egen karaktär som modifierades med utgångspunkt i belysnings­systemet Grid från Blond.

I detta finns downlights med Fresnel-linser som mjukar upp och sprider ljuset i taket, pendlar ovanför soffborden och däremellan ”trattar” med gulmålad insida för ett varmare ljus.

Under upptäcktsfärder i förrådet hittade jag bland annat filter, gamla strålkastare som vi försåg med nyritade benställningar, linser och fantastiska glasarmaturer som fastighetschefen Per Svalander uppdaterade med modern bestyckning och ibland också byggde om – ett mycket effektivt sätt att lyfta fram historiken och bland gammalt och nytt, berättar Lina Färje som i de nyss nämnda foajéfönstren monterade ett slags minimalistisk dagsljusarmatur. I förrådens djup hittade hon några gamla irisbländare som gör strålkastarens ljusöppning jämnt cirkulär. I fönstren blir de en intresseväckande, lite udda fokuspunkt.

Färgerna i inredningen harmonierar med teaterns stora, k-märkta fresk av konstnären Sven X-et Erixson som föreställer hans egna scenografier och kostymer till kända pjäser.

– Färgskalan består av genomgående varma toner av rosa, brunt och grönt. Lekfullt och lite dramatik, precis som på teatern vars pjäser känns färgrika. Färg är en stor del av teaterns personlighet, tyckte vi. Materialen är enkla men robusta – möbler i trä, matta av återvunna fisknät, MDF och linoleum i bardisk och barbord. ­Metalldetaljer i rostfritt och mässing ger blänk och liv, beskriver Tove Sjöberg.

Offentlig miljö känns som hemma

Färgerna går igen i bistron där flexibilitet var A och O – här ska det kunna flyttas om beroende på aktivitet. En dålig parkett revs ut och gav plats till ett mer bistro­passande klinkergolv vars färger minner om 1950-talet. Tunga trästolar, akustiktak och textilier hjälps åt för att skapa en skönare ljudmiljö. Samma armatursystem i det rosa taket som i foajéns gröna, i bistron har dock ”trattarna” diffusorer och mellan dessa sitter spotar och LED-lampor med E27-socklar. De många omsorgsfullt inramade bilderna följer den röda tråden att i inredningen använda teaterns historia och berättelser. Lina Färje berättar att hon ville få ner takets belysning på väggarna, inspirerad av den lekfulla och experimenterande stämningen på teatern. Barens hyllor har försetts med LED-lister för att ge mjukhet och värme.”Många tyckte de nya rummen kändes både som naturliga delar av teaterns personlighet men också som hemmaarmaturer.”

– Bland det roligaste med projektet var att alla var så engagerade, många tyckte de nya rummen kändes både som naturliga delar av teaterns personlighet men också som hemma. För oss var det en stor komplimang, avslutar Tove Sjöberg. Beställaren, tillika teaterns vd Petra Brylander, ger duon ytterligare komplimanger eftersom resultatet blev allt det hon hade hoppats på:

– Besöket hos oss på Uppsala stadsteater ska vara fantastiskt och magiskt från början till slut – det var utgångspunkten för uppdraget och det har vi fått. Det är lugnt, mysigt och estetiskt, här kan man också sitta och skriva, läsa, göra en intervju; rummen har fått flera olika funktioner. Det är dessutom en mycket välkomnande offentlig miljö, helt unik för oss.

Tove Sjöberg på Studio Feuer och Lina Färje, ljus­designer och arkitekt, Tyréns.

Publicerad den 27 maj 2020
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här