Kontor

Skräddarsytt & ­flödande av ljus

Ett nytt, eget huvudkontor och mötesplats med en stark identitet. Flödande ljus, inbjudande vardagsrumskänsla och en känsloväckande ljusinstallation. Välkommen till Axis i Lund.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Logga inBli prenumerant

Det finns gott om utrymmen för kreativa möten. Så även ljuslösningarna.

Teknikföretaget Axis Communications har beskrivits som en framgångssaga inom svenskt företagande. Idag är de marknadsledande inom nätverksvideo och videoövervakning och har sedan starten 1984 vuxit från noll till drygt 3 800 anställda i drygt 50 länder. De senaste årens ­tillväxt ställde krav på större lokaler i Lund där drygt 2 500 av de anställda finns. En tomt inhandlades och Fojab Arkitekter ritade ett för företaget unikt, eget ­huvudkontor. Invigt i höstas som hjärtat – en mötesplats och hub för alla anställda – i ett campus med andra Axis-byggnader runt omkring.

Den imponerande tiovåningsbyggnaden på 42 000 kvadratmeter har takterass med skylounge, cirka 150 mötesrum, sex terasser och arbetsplatser för cirka 1 300 personer. Ännu fler kommer dagligen och äter lunch i matsalen, konfererar i något av alla rum ­avsedda för ändamålet eller tar en kaffe med en kollega i den enorma, av dagsljus flödande entréhallen. Ett nav som fungerar som hela företagets vardagsrum, ett entrétorg med plats för utställningar, möten och mingel.

Ljusinstallation med wow-effekt

För att förstärka känslan av det flödande ljuset och samtidigt skärma av solens strålar skapades en atrium­installation i form av en iögonenfallande ljusskulptur. Levande, föränderlig och interaktiv. Hängande opala och klara akrylskivor som påminner om dinglande isflak placerade i ett zickzackmönster. De opala bär ingen färg, bara de klara skivorna är elektrifierade. Ljuset från dessa reflekteras mot de opala som på så sätt blir färg­bärande. Josefina d’Aboville, ljusdesigner på Light Bureau i Malmö har ansvarat för installationen och hon berättar att den upplevs rätt mäktig när man är i rummet och det är mörkt ute. Färgerna studsar mot de vita väggarna och fyller upp hela rummet. Eftersom ljusets rörelse är ­oregelbunden och oförutsägbar med scenarier som inte går i loop, känns det nästan levande.

– De reaktioner som faktiskt rörde mig mest fick vi när vi programmerade installationen ett halvår innan huset togs i bruk. Det var på kvällen och huset låg öde förutom några som arbetade med att färdigställa de sista installationerna, precis som vi. När vi tände ljuset för att prova våra förprogrammerade, dynamiska ljusscenarier ­hördes ett ”WOW!”. Det var helt oväntat – alla som var där – byggarna, målarna, städarna och teknikerna – ­samlades under atriet för att storögt beskåda och filma med sina mobiltelefoner. De kom liksom från ingenstans. Deras reaktion var så spontan och hjärtlig, och fick oss att känna att vi hade berört dem, berättar hon stolt och tillägger att man kan likna plexiglasen vid pixlar och att färgerna också rör sig från glas till glas, lite som information kan tänkas förflyttas i en digital molnformation.

Kombination av kallt och varmt

Landén Krantz Arkitekter ansvarade för inredningskonceptet som är ljust, skandinaviskt och hållbart i en öppen och välkomnande atmosfär som speglar Axis företagskultur. Som inredningsarkitekter har de ­arbetat med lokalprogram, planlösningar, invändiga materialval samt ritat fast och lös inredning. Arkitekt Åsa Krantz berättar:

– Stor vikt har lagts vid de många mötesplatserna och de sociala ytorna. Mötesrum och projektrum har ­inretts med stor variation. Tillsammans med Axis ­gjordes en noggrann analys av hur de anställda ­arbetade på bästa sätt, vad de trivdes i och ville ha. ­Utifrån detta plockade vi ihop det bästa av olika arbetssätt; enskilda rum, teamrum och små kontorslandskap.

För en respektive två till åtta och upp till 16 personer i de sistnämnda som ligger i ändarna på huskropparna, sålunda ingen genomgång. På kontoret i Lund ­arbetar det många ingenjörer med utveckling och deras ­arbets­platser påminner mer om små lab. Det innovativa, ­kreativa arbetet behöver inte avbrytas och städas ­undan som i en aktivitetsbaserad miljö när arbetsdagen är slut, menar Åsa Krantz.

”Allt är skräddarsytt för att skapa förutsättningar för kreativitet och innovation som är viktiga kärnvärden i företagskulturen.”

Fönstren i arbetsytorna är öppningsbara och det massiva trägolvet ger en lugn, varm känsla. I kontorslandskap och interna mötesrum ligger en textilmatta av hög kvalitet och i entréhallen svensk kalksten. De ­träbeklädda väggarna bidrar till den goda akustiken och belysningen är varierad och behaglig.

På tal om belysningen var det Åsa Krantz som tog kontakt med Fanny Englund på Light Bureau efter att tidigare ha samarbetat i olika projekt.

– Axis har byggt huset åt sig själva och därmed ­kunnat satsa på att få det exakt som de velat ha det.

Miljöbelysning från bland annat Moooi, Wästberg, Cappellini och Zero. Foto: Felix Gerlach

Kallare och varmare ljus i kombination förstärker byggnadens generösa dagsljusflöde och framhäver de varma trämaterialen. Foto: Felix Gerlach

Foto: Light Bureau

”När vi tände ljuset för att prova förprogrammerade, dynamiska ljusscenarier hördes ett ”WOW!”

Ljus­arbetet började med en workshop och förstudie i slutet på 2015 med oss, Axis, alla arkitekter och ­elkonsulten vilket sedan resulterade i ett förfrågningsunderlag för en totalentreprenad, berättar Fanny Englund och beskriver tillsammans med Åsa Krantz huvudkontorets kombination av kallare och varmare ljus som använts för att förstärka byggnadens generösa dagsljusinflöde, samtidigt som de varma ­trämaterialen som definierar interiören framhävs. Sammantaget ger detta en välkomnande, frisk och luftig känsla. Det översta planets skylounge är affärsmässigt representativt med mjuk allmänbelysning, tongivande dekorativ belysning och en vidunderlig utsikt.

– För de många arbetsrummen och interna ytor tog vi fram enkla belysningsprinciper. I rummen kan de anställda styra belysningen efter egna önskemål genom en pendel med upp- och nerljus. En bra och flexibel standardlösning i en helhet som är helt anpassad efter verksamheten, menar Fanny Englund.

Hållbarhet en ledstjärna

För alla inblandade i projektet har hållbarhet och god arbetsmiljö varit en ledstjärna. Inte bara den miljömässiga hållbarheten utan i allra högsta grad den sociala. Allt är skräddarsytt för att skapa förutsättningar för kreativitet och innovation som är viktiga kärnvärden i Axis företagskultur. Stor vikt har lagts vid de anställdas trivsel och tanken har varit att kontoret ska upplevas lite som ett hem på jobbet med gott om ytor för de ­anställda att mötas, träna tillsammans och umgås med varandra. Vem skulle inte vilja arbeta så?

Publicerad den 5 maj 2022
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2022

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.        m

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här