Crows are Chased and the Chasing Crows are Destined to be Chased as well, Flying Beyond Borders, En interaktiv digital installation (från 2018) som görs i realtid av ett datorprogram, den är varken förinspelad eller en slinga. Installationen i sin helhet förädras hela tiden, tidigare scener upprepas aldrig och går inte att se igen.
Grundaren Toshiyuki Inoko.
Takashi Kudo, som är intervjuad i denna artikel.
TeamLabs kontor i Tokyo är även det uttrycksfullt i färg och form.
Flower Forest: Lost, Immersed and Reborn En installation från 2017 som visar blommornas omvandling beroende årstiden och platsen de växer på. Interaktionen mellan betraktaren och installationen skapar en kontinuerlig förändring i verket, tidigare scener kommer aldrig tillbaka och kan ses igen.
Walk, Walk, Walk: Search, Deviate, Reunite (2018) för National Gallery of Singapore. Installationen välkomnar besökarna in i en labyrint av rymd, möten och konfrontationer som presenterar oändliga berättande cykler.
Ever Blossoming Life Rock – Blommor blommar och sprider sig i evighet på en stor sten (5,5 m i höjd, 4,6m bredd och 6,5m djup) som är täckt av mossa. Ett verk från 2017.
Bara fötter i konstverket Universe of Water Particles, Transcending Boundaries ­(Universum av vattenpartiklar, överskridande gränser).
Waterfall Droplets, Little Drops Cause Large Movement. Vattenfallsdroppar faller ner och strömmar vidare till graffiti-natur-dalen.
Interaktivt Ljus

En drömvärld byggd av ljus

En digital stad i Kina, ett digitalt museum i Tokyo och digitala förtrollade skogar och landskap. Det är vad konstnärskollektivet TeamLab har på agendan den närmaste tiden.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vi lever i en digital värld, säger den 41-årige TeamLabbaren Takashi Kudo, över skype från Tokyo.
– Allt kommer att vara digitalt i framtiden. Vi kan inte stoppa det.
Klockan är tio på morgonen. Takashi dricker yoghurt och ska snart åka till jobbet. Han kom inte i säng förrän klockan 04:00 i natt.
– I det fallet är jag väldigt japansk, säger Takashi och skrattar, när det gäller att jobba länge. Men har vi en deadline måste vi bli klara.

För 17 år sedan, i slutet av magisterutbildningen, startade Takashis vän, Toshiyuki Inoko, konstnärs­kollektivet TeamLab. I samma veva begav sig Takashi ut i världen.

Mestadels av tiden, 4 år, bodde Takashi i Stockholm och arbetade på IDG, som redaktör för TV-spelstidningen Player. Han var med när magasinet Level startades.Efter ett tag blev det dock dags att återvända till Japan och sedan åtta år tillbaka är Takashi en del av TeamLabs stora kreativa gäng.

I konstens värld är det oftast en eller ett par få kreatörer som skapar underverk, men inte hos TeamLab. Det japanska konstnärskollektivet är uppbyggt runt en gedigen skara av arkitekter, programmerare, konstnärer, ingenjörer, animatörer och matematiker. Sedan starten 2001 har företaget vuxit till dagens cirka 500 anställda. Och nu när Kina knackar på dörren och vill att de ska rita en stad, krävs det verkligen arbetskraft.
– Våra arkitekter håller på att en stad som ska byggas på en 300 miljoner kvadratmeter stor yta.

Människors relation till varandra

När TeamLab får vara med från början att bygga en stad kan de också äpåverka människor relaterar till varandra. Och just detta, att vara med i samhällets utvecklingsprocess är ett av TeamLabs grundläggande ändamål. Att med hjälp av konsten förändra människors värderingar och således bidra till framsteg i samhället. För att nå ut med sitt budskap har konstnärskollektivet fokuserat på digital interaktiv konst.
– I samma anda som en målare använder sig av penslar, duk och färger använder vi den digitala teknologin för att få ut vårt budskap.

När kollektivet arbetar på ett mer vanligt uppdrag, det vill säga,när det inte ska skapas en hel stad, involveras 10–15 medarbetare.
– Förutom konstnärer och arkitekter är våra animatörer alltid involverade.

Inspirationen till hur samarbetet utvecklas mellan de olika yrkesgrupperna och var idéerna föds har Takashi Kudo svårt att sätta ord på.
– I början av ett projekt så vet vi att vi ska göra något, men inte exakt vad. Det är en svårförståelig process som rör sig i en sfär där ord inte finns.

– På samma sätt som det är svårt att förklara skrattpunkten i ett skämt, är det svårt att förklara hur våra idéer kommer till.

Förhållandet till naturen

Förutom relationer människor emellan är människans förhållande till naturen viktigt för TeamLab. Till Melbournes konsttriennal gav sig kollektivet i kast med ett nytt naturtema, virvelströmmar. Från idé till klar installation av konstverket Moving Creates Vortices and Vortices Create Movement (Rörelser skapar virvelströmmar och virvelströmmar skapar rörelser) tog två år.

När konsttriennalen slog upp sina portar i november förra året möttes den första besökaren av ett mörker. Men så fort hen tog steget in i konstverket och började röra sig, vaknade ett dovt mumlande ljud och de blå virvelströmmarna till liv. Virvlarna i golvet rör sig i takt med fötternas tramp och besökarna blir en del av verket. Effekten av väggspeglarna ger virvlarna en dimension in i det oändliga. Programmeringen bakom TeamLabs installationer är baserad på att ju fler människor som tar del av konsten, desto vackrare blir den.
– Då blir det förhoppningsvis en positiv upplevelse för besökarna när flera människor står eller går nära dem.”Som en målare använder sig av penslar, duk och färger använder vi den digitala teknologin.”

Genom att göra besökarnas närvaro inför varandra till en positiv upplevelse tror TeamLab att de kan ändra på förhållandet besökare emellan.
– I ett traditionellt museum blir vi ofta irriterade om det står en massa människor och trycker vid samma tavla eller skulptur – med våra verk blir det tvärtom!

När det kommer till våra barn så lämnas de heller inte utanför konsten i TeamLabs arbete. Kanske beror det på att kollektivets medlemmar har nått medelåldern och numera är föräldrar. Kanske är de trötta på barnens stora intresse för de digitala prylarna.
– Jag har ingenting emot Youtube, dataspel eller de smarta telefonerna men vi kan inte endast ge dessa till våra barn. Informationen löper bara från ett håll och barnen ser endast världen från ett litet fönster.

Så med TeamLabs installation “Learn & Play! TeamLab Future Park” är målet att uppmuntra barn, och kanske även deras föräldrar, till att bli mer kooperativa och konstruktiva – tillsammans.
– Det här projektet strävar efter att omvandla en persons kreativa handling till en samverkande kreativ aktivitet och visa barnen att leka tillsammans är roligare än att leka ensam.

Det börjar att smådugga i den lilla parken i Melbourne där jag, som Ljuskulturs utsände, sitter och pratar med Takashi. Jag fäller upp ett litet paraply över dataskärmen för att skydda oss från regnet. Men Takashis skypebild från hemmet i Tokyo fryser fast. Internet från min telefon har lagt av. Den digitala världens magi har tillfälligt blivit utslagen av den naturligas egna krafter i form av regndroppar från ovan.


3 valda verk av TeamLab

 

Moving Creates Vortices and Vortices Create Movement

Verket ställdes ut på National Gallery Victoria, i Melbourne under konsttriennalen som pågick från november 2017 till april 2018.

Inspirationen kommer från virvelströmmar runt havsöar, strömmar som drar upp näring från havsbotten – näring från skogar som har runnit ner från älvar, sjunkit till havets botten. Plankton får mat och virvelströmmarna bidrar därför till att berika havet. Öar som inte verkar ha ett stort inflytande på människans liv, har faktiskt det. TeamLab-teamet tycker att fenomenet är mycket intressant.

A Forest where Gods Live

Installationen ingår i konstprojektet som heter översatt ”Digitaliserad natur där naturen blir konst”. Med projektet vill man visa att digital konst kan omvandla naturen till konst utan att skada den. Vi människor existerar som en del av i ett ständigt sammanhang av liv och död – en process som pågått oändligt länge – men som vi sällan känner av i vår vardag. TeamLab utforskar skogen med sin konst och visar med ljus och projiceringar formerna av stora stenblock, klippor, grottor och skogen i det stora hela – objekt som är en del av livets långa kontinuerliga livscykel.

Den första installationen av A Forest where Gods Live visades i den japanska skogsparken Mifuneyama.

I framtiden skulle Takashi gärna se att en version av verket ute på en ö i Stockholms ­skärgård.

Mori Building Digital Art Museum TeamLab Borderless

TeamLab ska i sommar öppna ett digitalt museum på 10000 kvadratmeter tillsammans med byggherren Mori Building i Odaiba, Tokyo.

Museet kommer att vara ”gränslöst” för att ge besökaren möjlighet att bli delaktig i konstverken med hela sin närvaro, såväl kropp som själ. Förhoppningsvisa förlorar besökaren sig själv i konsten. Man får röra sig fritt, vilket skapar förbindelser och relationer med andra besökare. När allt är på plats kan ett konstverk överskrida och upplösa gränser mellan konstnären, människan och konstverket.

Publicerad den 18 maj 2018
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2018

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här