sovrum
längtan efter färg
De iögonenfallande lamporna
De iögonenfallande lamporna
Hemmakontor
Hemmakontor
Det smarta hemmet
Det smarta hemmet
Trender

Belysning & inredning hemma

Trender inom hembelysning och inredning är klokt att hålla koll på när de privata kunderna blir fler och intresset för smarta hem ökar. Att vara uppdaterad skapar dessutom en bättre förståelse för branschens utveckling och dess olika delar.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Nej, det tillhör inte vanligheterna att Ljuskultur uppmärksammar belysningen i hemmet, ännu mindre trender inom området. Men eftersom intresset för ljus växer bland privatkunder och därmed också behovet av expertkunskap så kan det vara värdefullt att få en insikt i vad som gäller just nu. Många ljusdesigners arbetar dessutom redan idag med projekt i hemmiljö som till antalet blir allt fler. Det blir till exempel allt vanligare med förfrågningar om hur både villafasad och trädgård bäst belyses samtidigt som intresset för det smarta hemmet accelererar. Nu ska allt kopplas upp och styras, från garageport till mysbelysning!

Fokus på funktionalitet

En som är väl bevandrad bland belysningstrender i hemmiljö är ljusarkitekten Anton Martiin. Tillsammans med ljus- & inrednings­arkitekten Sara Grünning och inredningsarkitekten Sandra Edberg driver han ljus- & inredningsarkitektbyrån Vrå. Trion arbetar med både historiska och nutida miljöer och har kunder inom både privat och offentlig miljö. Fördelningen mellan exteriöra och interiöra uppdrag är ungefär fifty/fifty.

– Vilket uppdrag vi än arbetar med strävar vi efter att skapa visuellt attraktiva miljöer med fokus på rummet och användarens behov. Detsamma gäller miljöernas funktionalitet där vi ställer samma höga krav på både inredning och belysning, berättar Anton Martiin och tillägger att det i en offentlig miljö ofta handlar om att visualisera ett varumärke genom rummets gestaltning, precis som det handlar om en privatpersons identitet i ett hem. I båda fallen står alltid människan i fokus. Den estetiska såväl som miljömässiga hållbarhetens fana hålls högt.

– Vi arbetar med rummet som helhet och ambitionen är alltid att få kunden att förstå betydelsen av god synbarhet och symbiosen mellan belysning och inredning. Ett rum ska trigga alla sinnen, tillägger han och berättar sedan om ett av de senaste uppdragen; att skapa interiörer till en husleverantör som ritar och bygger allt från exklusiva villor till bostadsområden. Eller rättare sagt – skapa drömhemmet för den som flyttar in.

Viktigt att vara à jour

Det här med trender, är det verkligen så viktigt ur ett belysningsperspektiv?

– Ja, det är många privatkunder som tror sig veta vad de vill ha efter att ha inspirerats på social media där vackra, trendiga miljöer finns överallt. Att vara uppdaterade är självklart för oss på Vrå, hur ska vi annars kunna vägleda och utmana kunderna på ett professionellt sätt? Vi kollar ofta både Pintrest, Instagram, våra favoritarkitekter på Architonic och går på inspirations­föreläsningar som en naturlig del i vårt arbete. Att vara à jour skapar också en bättre förståelse för branschens utveckling, dess olika delar och vart tendenserna pekar, menar Anton Martiin som påpekar att det är viktigt att vara uppdaterad kring trender, men ännu viktigare är att skapa hållbara miljöer och något unikt för respektive kund.

När det gäller en generell bild av hur privatpersoner tänker om belysning idag menar Anton Martiin att de i första hand tänker ”lampa” och ”teknik”. Det ska vara snygga lampor och LED som dessutom kan vara kul att styra.

– För den som inte är så insatt är det lättare att fokusera på detaljer, utseende och teknik. Dessvärre innebär det att många missar den rumsliga gestaltningen och ljusets kvalitet.


4 aktuella trender enligt Vrå:

1. Det smarta hemmet

Eller det uppkopplade hemmet som det också kallas. Tack vare den snabba teknikutvecklingen blir det allt lättare att styra allt mer automatiskt. Som belysning, golvvärme, robotdammsugare, larm, kaffekokare och garagedörr. Allt för att underlätta vardagen för användarna och allt skräddarsytt utifrån den specifika familjens behov. Många vill testa men tycker det är svårt att förstå vem de ska tala med, kanske elektrikern? Vi på Vrå fungerar som en brygga mellan människa, rum och teknik.

En bra sak med det smarta hemmet är att rätt enkla system i till exempel telefonen möjliggör styrandet av olika ljusscenarier som kan öka trivseln, underlätta städning eller släcka huset när du går hemifrån. Det viktigaste är dock att kunna dimra belysningen – det kommer man långt med för att skapa atmosfär och uppnå rätt funktion. Mindre bra är att många är så sugna på den nya tekniken att det blir den som styr istället för det faktiska behovet. Det är viktigt att komma ihåg att medlemmarna i en familj är olika som brukare, har olika behov, intresse och förmåga att ta till sig ny teknik.

2. De iögonfallande lamporna

Trenden med att lampor, som de flesta privatkunder säger, både får kosta och ta större visuell plats i hemmet ökar. Lampor ses över lag allt mer som viktiga inredningsdetaljer och statussymboler. Bra eftersom det är roligt att arbeta med rumsskapande armaturer och att intresset ökar. Mindre bra då många tror att favoritlampan kan göra hela jobbet med att ljussätta rummet, vilket den väldigt sällan kan. Här går vi ofta in med stöttande mer teknisk belysning för att skapa ljushet och ge rummet dynamik. Det åstadkoms till exempel genom att belysa väggar och tak för ökad ljushet och genom att accentuera tavlor, textil, hyllor och växter för ökad dynamik.

Apropå textil är det en god idé att dra gardinen bort från fönstret och ut på väggen vilket ger både en bra akustik och en mjukare, mer ombonad känsla. Mer dagsljus kommer in, fönstren upplevs som större och om textilen dessutom ljussätts blir det ofta ett mycket lyckat resultat med väggar som ter sig mer tredimensionella.

”För den som inte är så insatt är det lättare att fokusera på detaljer, utseende och teknik. Dessvärre innebär det att många missar den rumsliga gestaltningen och ljusets kvalitet.”

3. Hemmakontor

I tider när modern teknik ger fler möjlighet till både ­mobilt arbete och flexibla arbetstider är hemmakontoret ett allt vanligare inslag. Antingen som ett eget rum eller i ett hörn av till exempel sov- eller vardagsrummet. ­Oavsett var vi arbetar är det viktigt att vi har en funktionell arbetsmiljö utformad efter behov med god ­ergonomi och synkomfort. Vad gäller belysningen så bör ljuset gå att reglera, ge tydligt fokus där arbete sker och skapa ett upplättande omfältsljus runt arbets­platsen och synfältet. Det är också viktigt att de armaturer som används är väl avbländade och att ljuset ger en naturlig skuggbildning som gör att seendet enkelt kan orientera sig och fokusera. Hemmakontoret är definitivt en trend som är här för att stanna!

4. Längtan efter färg

Ett starkt trendbrott efter så många år med ljust och fräscht är längtan efter färg. Det är tydligt att vi längtar efter något annat, till exempel naturen i nyanser av grönt och framför allt grått. Att det sterilt vita, den tomma canvasen, inte var så roligt i längden är uppenbart och istället väljs en större variation och mångfald av kulörer. Att vilja ha mer liv och energi i hemmet känns allmänmänskligt. På Vrå har vi alltid arbetat mycket med färg, även under den vita eran. För en trivsam, färgrik miljö är det viktigt att bygga upp den med ett spektrum av färg med många kompletterande nyanser. Upplevelsen av färg är dock inte något statiskt utan beror helt på rådande ljusförhållanden. Ett tips är att provmåla fält för att se hur dagsljus och belysning samspelar och påverkar varandra i det aktuella rummet.

Publicerad den 29 januari 2020
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare