Detaljer som den vackra trappan lyfts fram tack vare ljuset och blir en mycket dekorativ del av lokalen. Foto: Erik Lefvander
Brasserie Astoria har fått en sceno­grafisk ljussättning, med en röd tråd över hela lokalen, men ändå en känsla att man befinner sig i olika rumsligheter och sinnesstämningar. Foto: Erik Lefvander
Från vänster: Anna ­Ekberg, Sofie Bamberg och Jenny Loqivist, Paloma Design Studio. Foto: Casper Hedberg
Svenska Ljuspriset

Brasserie Astoria – Hedersomnämnanden Interiör

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Hedersomnämnanden Interiör

Brasserie Astoria
Stockholm

Jurymotiveringen:

”Genom stor passion för material och ljus har en sober helhet skapats. Nattens drottning lockas till en upptäcktsfärd genom alla spännande rum. I händelsernas centrum svänger sig den varsamt belysta trappan som ett vackert smycke. Detta är i sanning en filmisk och poetisk upplevelse för finsmakaren.”

Visionen

Att skapa en scenografisk ljussättning med en tydlig röd tråd genom hela den 1500 kvadratmeter stora lokalen men ändå uppleva att man befinner sig i olika rumsligheter och sinnesstämningar. Lokalen har tidigare varit en anrik biograf så att skapa en filmisk känsla genom både interiören och ljussättningen var en utgångspunkt. Tillsammans med inredningen och maten möter man olika stilar likväl som olika tempo: att kunna dansa i en pulserande barmiljö men även sitta ner för en intim middag med levande ljus. Ledorden för inredningen var rustik elegans, med många kontraster som avslappnat och ösigt, elegant men samtidigt ledigt. Detta skulle ljussättningen förstärka. Angreppssättet var att skapa ljusprinciper som lyfter fram material och funktioner som var avgörande för inredningsgestaltningen och restaurangens verksamhet.

Om projektet

Intervju med Anna Ekberg, Sofie Bamberg och Jenny Loqvist, samtliga ljusdesigners på Paloma Design Studio.

Vad är ni mest nöjda med när det gäller Brasseri Astoria-projektet?

– Vi är jättenöjda med slutresultatet och framför allt väldigt stolta över att vi landade så nära visionen och det initiala konceptet. Ljussättningen förhöjer verkligen värmen och atmosfären i hela lokalen. På många ställen är belysningen väl integrerad och gömd i snickerier. Dessa element skapar små smycken och iögonfallande objekt som verkligen förstärker interiören, t. ex. de detaljerade vitrinskåpen och de platsbyggda möblerna. Ett exempel på det sömlösa mötet mellan belysning och interiör är att nästan alla armaturer har lackats i samma färg som taket vilket ger ett starkt sammanhållande intryck och en lugn, ordnad känsla. Detta är ett relativt enkelt tillägg som bidrar mycket till den övergripande känslan i lokalen.

Vad var den största utmaningen och vad fanns det för speciella krav med projektet?

– Den största utmaningen i konceptfasen var att skapa en genomgående varm känsla i en så pass stor lokal, lyfta fram det lilla extra i varje rum och få till en intim känsla för varje gäst. Tack vare att vi kom in i projektet i ett så tidigt skede och hade en befintlig ­lokal att relatera till fick vi från början en klar bild av vad som var möjligt att göra.

Allt gick naturligtvis inte som planerat, men det var inget som inte kunde hanteras med ett öppet sinne och lite uppfinningsrikedom. Under hela installationsfasen av projektet hade vi en mycket tät kommunikation med entreprenören för att säkerställa goda lösningar på eventuella problem.

Vad tror ni var mest avgörande för det lyckade resultatet?

– Vårt nära samarbete med inredningsarkitekterna, snickare, installatörer och byggledningen är en stor anledning till att resultatet blev så lyckad. I sådana här projekt ligger så mycket i framgången i de sista 20 procenten och då är det otroligt viktigt att få vara med till slutfasen så att man kan säkerställa att resultatet blir så bra som möjligt. Vi har varit extremt involverade i hela projektets gång men nästan dagligen under de sista månaderna av byggtiden då det mesta kring belysningen slutförs.

Vad har varit speciellt givande i samarbetet med övriga i projektet?

– Vi är väldigt tacksamma över vårt fina, återkommande samarbete med inredningsarkitekterna på Joyn. Vi har en väldigt lika syn på hur man skapar miljöer och de ger oss deras fulla förtroende att låta oss fritt tolka deras koncept med ljus. Det skapar ett väldigt kreativt och roligt samarbete och resulterar ofta i lyckade resultat.)

Vad betyder det att bli uppmärksammad i tävlingen Svenska Ljuspriset?

– Det betyder jättemycket och är den där lilla extra sporren och en viktig del av marknadsföringen för ett mindre företag som vårt. Vi tycker det är oerhört kul att konkurrensen hårdnar för varje år som går. Vår expertis börjar bli mer efterfrågad och ljusdesigners börjar få en alltmer självklar plats i byggprojekt, både i privata, kommers­iella och offentliga miljöer. Det här är någonting som vi gemensamt i branschen behöver ömsint vårda och säker­ställa att vi även i framtiden håller en ­exceptionell nivå.

 

Publicerad den 4 oktober 2022
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2022

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här