Butikskoncept i tiden

I början av april slogs dörrarna upp till en helt ny form av detaljhandel i Stockholm – The Lobby. En så kallad city-satsning med små ytor, korta hyreskontrakt, kort sagt en butiksvariant som förändrar spelplanen för butiken som vi känner den. Större krav på flexibilitet ställer nya krav på såväl belysning som inredning.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Nu går det fort! I och med digitaliseringen och med allt vad den innebär för förändrade köpbeteenden ökar nervositeten hos alla detaljhandelns aktörer. Extremt stora summor står på spel och många vill veta hur vi kommer att konsumera i framtiden. Det tydligaste tecknet är att den snabbt växande näthandeln leder till att fler fysiska butiker måste slå igen – om de inte förändras. Går vi en framtid till mötes då städerna töms på butiker som ersätts med uthämtningsställen för det på nätet inhandlade? Med tillhörande, gigantiska lagerlokaler på betydligt billigare mark? Ja, enligt somliga experter, nej enligt andra. Ett exempel på en framtida möjlighet fick stockholmspubliken ta del av i början av april då AMF Fastigheter slog upp dörrarna till The Lobby i hjärtat av staden. Denna satsning och senaste tillskott i Stockholms digra butiksflora presenterades med största möjliga stolthet som en handelsplats där ”innovativa lösningar för framtidens shoppingupplevelser testas och utvecklas inför öppen ridå”. På cirka 900 kvadratmeter fördelade på två våningar samsas drygt 40 olika varumärken på mellan 2 till 20 kvadratmeter, allt från bilar och mode till inredningsaccessoarer, smycken, kroppsvård och glasögon. Att stanna minst tre ­månader rekommenderas av AMF, men även kortare ­kontrakt kan skrivas.

Ett ljus som passar allt

Efter att ha tagit det första steget över tröskeln fastnar blicken i lokalens mörkblå tak, närmare bestämt på de långa, eleganta penseldragen av linjärt allmänljus. Sedan fångas ögat av ett stort rutmönster både i tak och på vägg, en ”grid” av LED-rör som både highlightar en specifik varumärkesyta och samtidigt indikerar att ”kom hit, här finns mer att upptäcka en trappa ner”. En rad olika typer av skärmar finns både hängande på väggarna och fritt stående, med inbyggt eller projicerat ljus som marknadsför antingen varorna eller platsen i sig – The Lobby. Väggar i mörkblått och putsad cement, råa lastpallar, kraftiga hamparep som rumsavdelare, stålkonstruktioner och en iögonfallande ljus kubbtrappa som i vinkel delar det övre planet i två etage. Inbyggt i denna går de långa taklinjerna av ljus igen men på en helt annan höjd – ljus i olika plan som knyter samman inredningens detaljer till en helhet. Den lösa inredningen består av enkla och flexibla moduler av olika slags exponeringsmöbler. Allt signerad byrån Bas där Therese Granlund, senior konceptarkitekt, förklarar att valen av material och färger följde det huvudsakliga ledordet för stilen som skapades i enlighet med uppdragsgivarens vision – Playtech.

– I miljön är kontrasterna viktiga, till exempel mellan inslag av high tech i modern teknik och low tech i mer taktila material som rep och kubbgolv. Mixen ska också kännas innovativ, lekfull, avslappnad och överraskande, berättar hon och tillägger att den både horisontella och vertikala ljusgriden är ett bra exempel på en innovativ överraskning. Bas stod för idén och KS Projekt, som bland annat arbetar med retail-inredning, realiserade den.

För belysningen i The Lobby står Fagerhult där ljusdesigner och konceptutvecklare Erik Torstensson har ansvarat för projektet.

– Eftersom aktiviteterna och det som säljs i The Lobby förändras hela tiden måste ljuset passa för allt möjligt. Från att få produkterna att glänsa till en Instagram-plåtning och ett häftigt event. En av förutsättningarna med butiken är ju just att den ska kunna byta skepnad beroende på innehållet. Därför har en av de största utmaningarna varit att skapa en stor flexibilitet och samtidigt en bra kombination av allmänljus och spotar. Basen består av ett grundljus med fina lysande linjer i taket, något jag tyckte passade till ljusgriden som fanns på idéstadiet när vi kom in i projektet. Linjerna i taket kombineras med spotar, där somliga är rörliga och styrs med systemet Casambi via en användarvänlig app, berättar han.

Konsumentupplysande ljusscenarier

”I miljön är kontrasterna viktiga, till exempel mellan inslag av high tech i modern teknik och low tech i mer taktila material.”

Fagerhult har i vissa lösningar också arbetat tillsammans med Lexter Ljuddesign, bland annat i det som en trappa ner är en iögonfallande liten oas i rosa toner. Ett generöst provrum där kunderna kan prova antingen det som finns på plats eller det som medverkande varumärken har på nätet, efter att detta beställts och hämtats i utlämningsstället med tillhörande returservice – som ligger bredvid provrummet. Sobert inredd med fyra olika ljus- och ljudscenarier att välja på för den provande kunden. Med ett enkelt knapptryck framkallas ett varmt ”tidigt morgonljus”, ett kallare och krispigt, kallat ”outdoor”. I ”at work-belysning” framträder det provade i ett typiskt arbetsmiljösken medan ”dinner” ger en mörkare, mysig ljusbild. De tillhörande ljudscenarierna varierar från skönsjungande morgonfåglar, toner, sorl av röster, drycker som hälls upp, skratt och pianoklink.

– Ett roligt uppdrag där vi synkade ljus med ljudupplevelser med ambitionen att kunden ska få uppleva det provade så pass verklighetstroget som möjligt i olika tider och ljus på dygnet. Man kan också beskriva det som både en service och en konsumentupplysning som ger en rättvis bild av både färger, detaljer och passform. Visst ska de olika ljusscenarierna också locka till köp men huvudsaken är att kunden, tack vare dem, ges en större möjlighet att göra ett bättre köp, förklarar Erik Torstensson.

”Butikerna blir mer och mer händelserika och roligare för mig som ljusdesigner att jobba med eftersom det ställer större krav på kreativitet och styrning.”

Större krav på kreativitet och styrning

När Bas, som har också stått för varumärkesstrategi, konceptutveckling och grafisk identitet av The Lobby, fick uppdraget av AMF Fastigheter löd briefen att ”skapa en ny plattform där retail inte är så statiskt”. Flexibiliteten är sålunda mycket viktig eftersom The Lobby till största delen består av en rad olika pop-up-alternativ. Här kan hyras allt från en hyllplats till en större event-yta dit till exempel, som vid invigningen, ett nytt livsstilsmagasin bjuder in sina kunder för att mingla och stifta närmare bekantskap med varumärken som magasinet ifråga valt ut. Och på tal om livsstilsmagasin vill The Lobby vara just ett sådant. En aktör som kommer med ett nytt nummer varje månad om det allra senaste. Målgruppen är alla som är nyfikna på det senaste inom teknik, mode, design och livsstil. Också de som vill ”uppleva” eftersom The Lobby ”är mer en plats för upplevelse än försäljning”, som konceptutvecklarna uttrycker det. Erik Torstensson på Fagerhult tror att vi kommer att få se mer av den här typen av nya butikskoncept och att det gäller att vara öppen för förändring.

– Utvecklingen talar för mer allmänljus när det inte är själva försäljningen som är i fokus utan mer att testa, uppleva och inspireras. Butikerna blir mer och mer händelserika och roligare för mig som ljusdesigner att jobba med eftersom det ställer större krav på kreativitet och styrning, avslutar han och tillägger att det bara är att välkomna och hänga med i det nya, helst ligga steget före i den snabba utvecklingen. Framtiden är som sagt redan här.

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare