Tävling

Fem i final

Fem ljusskyltar tävlar om Svenska Skyltpriset i år. Ljuskultur offentliggör och presenterar finalisterna här.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Juryn som i år bestått av Viveca Rosencrantz, arkitekt SAR MSA på Fojab arkitekter; Jan Møller, Senior Creative på Identity Works och Ronnie Forsberg, arkitekt SAR MSA på Wester + Elsner arkitekter, har tittat på den kommunikativa förmågan, anpassningen till miljön och arkitekturen samt den tekniska och estetiska utformningen. Prisutdelningen kommer att ske i höst i samband med att Svenska Ljuspriset delas ut.

Fakta om tävlingen

Tävlingen Svenska Skyltpriset anordnas årligen av Ljus­reklamförbundet i samarbete med tidningen Ljuskultur. Syftet med priset är att lyfta fram den höga nivån på ­utformningen av ljusskyltar i Sverige.

Viveca Rosencrantz, Ronnie Forsberg och Jan Møller

De nominerade är…

Barberesso

Norra Neptunigatan, Malmö

Barbaresso är en barbershop och lika mycket en mötesplats för män från alla länder, samhällsklasser och yrken. Där finns en touch av Dubai med både svensk och syrisk själ.

Skylten för Barbaresso har gjorts som en konturerad ljusslåda, men genomslag kring mustaschen, för att göra logotypen rättvisa. Skyltkroppen i British Racing Green i kombination med guld och elfenben spelar på klassisk brittisk elegans och passar den här barberarens koncept väl, liksom fasadens färgsättning. Fästet lackerades i en kulör nära fasadpanelerna för att låta logotypen stå för sig själv.

Skyltarna är bestyckade med LED med väl avvägd intensitet och färgtemperatur.

Beställare: Barberesso
Design och realisering: Accus
Leverantör: Accus

Misshumasshu

Birger Jarlspassagen, Stockholm

Misshumasshu, som drivs av två av Sveriges bästa kockar, Adam Dahlberg och Albin Wessman är en lekfull urban blandning
av mat- och dryckskulturerna i Tokyo, Stockholm och New York, i en varm och vänlig atmosfär.

I det främre hörnet av restaurangen, vänd mot gatan, finns ett fönster som tidigare upplevdes som ett mörkt hål. Projektgruppen såg den som en ultimat plats och skapade en skylt bestående av ett kollage av neonskyltar de hittat. Resultatet är en färgglad och lekfull ljusbomb. Blandningen av skyltar återspeglar restaurangens blandade natur, det neonpackade Shibuya-korset i Tokyo och de många neonbelysta dykarbarerna och matgästerna i New York.

Skylten har bidragit till en effektiv marknadsföring av restaurangen via sociala medier genom de många selfies som gäster tagit framför den.

De olika delarna har följanade utförande: Misshumasshu – neon på klar akryl, Take away – röd neon på klar akryl, Take away menyskylt – ljusbox med varmvita LEDs.

Texterna är utbytbar OH-film. Foliering av konor. Montage är gjord med hög finish. Samtliga skyltar är synliga i 360 grader vilket ställde höga krav på tillverkning och montage.

Beställare: Adam & Albin
Design: Daniel Carlsten
Projektledare: Sanna Edvardsson, Skyltgruppen.
Montörer: Thomas Hedlund/Fredrik Nilsson, Skyltgruppen
Leverantör: Skyltgruppen
Foto: Fredrik Klintberg

Hallarna och Hotellet i Halmstad

Prästvägen 1, Halmstad

När gamla EuroStop i Halmstad skulle förvandlas till shoppinggallerian Hallarna fick Visuell Partner det spännande och utmanande uppdraget att hantera den visuella kommunikationen. Uppdraget omfattade framtagning av konstruktionsritningar och designförslag, produktion och montage av merparten av alla skyltar – både exteriört och interiört. Framtagning av specialfärger som matchar övrig skyltning in och utvändigt fanns också med i uppdraget liksom utmaningen kring konstruktioner.

Beställare: Eurocommercial Properties
Design och de grafiska idéerna: BVD
Projektledare: Joakim Harleflo, Visuell Partner

Sjömagasinet

Frykens Strand, Torsby

Magasinet, från omkring 1880, är en cirka
48 meter lång och 10 meter bred byggnad
i två våningar. Den var från början en mot­tagningsterminal för sjötransporter och därefter fungerat som ett stall. Per-Inge Waldfridsson hade hyrt lokalen i 30 när han för fem år sedan fick köpa loss och renovera den till ett husbilsgarage.

I och med renoveringen ville kunden ha en fin skylt till fasaden och Skyltgruppens uppgift blev att formge en skylt mellan två fönster på andra våningen med namnet ”Sjömagasinet”. Kunden valde till slut en utformning med LED i neon-look i skrivstil. Skylten är monterad utan synlig infästning eller kablar, för att harmoniera med den gamla fasaden utan störande detaljer

Bygglovet säger att byggnaderna är särskilt värdefulla, och anknyter till en viktig del i Torsbys historia, varför deras karaktär inte får ändras.

Beställare: Per-Inge Walfridsson, Torsby
Design: Camilla Palmér, Skyltgruppen
Scandinavia
Projektledare: Erik Rosenqvist,
Skyltgruppen Scandinavia
Leverantör: Skyltgruppen Scandinavia
Foto: Simone Syversson

Stigbergets Fot

Götgatan 5, Stockholm

Baren Stigbergets Fot ligger i närheten av en höjd med namnet Stigberget på Södermalm i Stockholm. Skylten som PS Skylt & Inredning tagit fram förklarar barens namn på ett enkelt sätt. Det är en väldigt ren neonskylt i form av en fot tillsammans med en entréskylt som anpassats efter byggnaden. Baren ägs av ett göteborgsbryggeri, som även det har ordet Stigberget i sitt firmanamn.

Beställare: Stigbergets bryggeri
Design: PS Skylt & Inredning
Leverantör: PS Skylt & Inredning

Publicerad den 27 maj 2020
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här