Bilden skildrar ett varmt ljusscenario där ljuset framhäver de flesta arkitektoniska detaljerna. Eventbelysningen används här för att punktbelysa borden. För att skapa känslan av det naturliga ljuset vid en solnedgång, är nästan alla fönster i lokalen bakbelysta. Originalfacklorna med glaskulor från 30-talet har uppdaterats till LED. Foto: Åke E:son Lindman
Oscar Nyström, ÅF Lighting Foto: Casper Hedberg
Bilden skildrar ett varmt ljusscenario där ljuset framhäver de flesta arkitektoniska detaljerna. Eventbelysningen används här för att punktbelysa borden. För att skapa känslan av det naturliga ljuset vid en solnedgång, är nästan alla fönster i lokalen bakbelysta. Originalfacklorna med glaskulor från 30-talet har uppdaterats till LED. Foto: Åke E:son Lindman
Oscar Nyström, ÅF Lighting Foto: Casper Hedberg
Svenska Ljuspriset

Hedersomnämnande: Grand Hôtel Vinterträdgården

Jurymotiveringen:

”Den skickligt utförda ljussättningen lyfter fram arkitekturen i det anrika rummet. Detaljer som pelare, valvbågar och balustrader har bearbetats med en perfekt precision. Det fulländade resultatet ger en stark upplevelse i sin helhet och tål även att studeras i minsta detalj. De digitala ljusprojektionerna av världsklass ger ytterligare en dimension med oändliga möjligheter till att skapa andra fiktiva och fantasifulla miljöer i lokalen.”

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Oscar Nyström, ansvarig ljusdesigner för Vinterträdgården, du har varit intresserad av ljus väldigt länge, berätta!
– Det var meningen att jag skulle arbeta med ljus. Det första ordet jag sa var ”lampa” och redan som treåring började jag samla på lampor. När mina vänner bläddrade i serietidningar läste jag belysningskataloger. Under hela min uppväxt tvingade jag min familj att ta med mig till lampaffärer, där jag spenderade alla mina veckopengar och när jag var 11 år så genomförde jag mina första ljusinstallationer med lampor från min egen samling.

Berätta mer om din bakgrund.
– Mitt intresse tog mig sedan in på teater- och scenbelysning, där jag som 15-åring fick en praktikplats hos ljusdesigner Hans Åke Sjöquist på bland annat Operan i Stockholm. Efter att ha pluggat vidare på collage i London började jag till slut arbeta som frilandsljusdesigner på heltid, med att belysa allt ifrån stora fester till att ta fram permanent belysning för trädgårdar, teatrar, museum och villor. Ryktet spred sig ganska snabbt och idag har jag haft turen att jobba med fantastiska projekt världen över.

Vad har du för filosofi när du jobbar med ljus?
– Den bästa belysningen för mig är den du inte tänker på när du kommer in i ett rum. Belysning som lyfter fram föremål och arkitekturen mer än själva belysningen i sig, och ett ljus som får betraktaren att känna sig bekväm och tillfreds. Det är inget man kan sätta fingret på varför, utan det är något man bara upplever. För mig personligen är det vackraste ljuset ett varmt ljus, som från ett klassiskt stearinljus eller en varm solnedgång. Det ger utrymme för fantastiska skuggspel som ger effekt. Men det är vår uppgift att anpassa och skapa ljusdesignen efter kunden och deras önskemål, vare sig de vet hur de vill ha det eller inte.

Du har arbetat med många spännande projekt, ofta internationellt. Om du jämför detta projekt med dina tidigare, finns det några skillnader som sticker ut och vad är det i så fall?
– Inget projekt och ingen kund är den andre lik, och det är det jag älskar med det här yrket. Oavsett budget och storlek på projekt kan man, som i det här fallet, bli mött med en väldigt kort tidsram. Jag har arbetat med liknande projekt internationellt tidigare där man i vissa fall haft upp till tre år på sig att projektera och bygga klart. Här hade vi sex månader för projektering och fyra månader för ombyggnation av lokalen. Man måste även anpassa lösningarna och arbetssättet till vilket land och kultur kunden kommer ifrån. I Sverige har vi stor respekt för att bevara gamla kulturella byggnader, vilket vi såklart har fått tänka extra mycket på när vi ljussatt Vinterträdgården.

”Tidspressen var den absolut största utmaningen med tanke på projektets komplexitet och storlek.”

Vilka var de största utmaningarna och viktigaste lärdomarna?
– Tidspressen var den absolut största utmaningen med tanke på projektets komplexitet och storlek. Men också det faktum att vi skulle ta fram en komplett estetisk och teknisk lösning med arkitektonisk, dekorativ och funktionell belysning samt eventljus och videomapping helt integrerad i en K-märkt miljö. Man tar alltid med sig lärdomar ur varje projekt och för mig i det här fallet blev det extra tydligt hur betydelsefullt det är att ha ett bra team. Vi har verkligen kompletterat varandra otroligt bra och lärt av varandra. Sen är det viktigt att från början ha ett bra samarbete och en öppen dialog med alla andra inblandade parter.

Vad har du för intressanta projekt på gång just nu?
– Just nu är det mycket som händer på ÅF Lighting. Jag arbetar, bland annat med det nya hotellet vid Chateau de Versailles i Frankrike, med ett stort hotellprojekt i Monaco, flera privata villor runt om i världen samt ett stort privat lyxyacht i England.

 

Arrangörer:

Sponsorer:

 

Publicerad den 17 oktober 2018
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2018

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här