Foto: Casper Hedberg
Sofie Bamberg, Paloma Design Studio - foto: Casper Hedberg
Anna Ekberg, Paloma Desing Studio - foto: Casper Hedberg
Jenny Loqvist, Paloma Design Studio - foto: Casper Hedberg
John Hallgren, Taras Ljusdesing, presenterar på prisutdelningen - foto: Casper Hedberg
Svenska Ljuspriset

Hedersomnämnande interiör

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

SPACE, Stockholm

Jurymotiveringen:
”Med lekfullhet, genialitet och till synes självklarhet har ljussättningen planerats. Var funktion är skapad för att attrahera samtliga målgrupper. Med olika lysande element, både mjuka och grafiska, lockas besökaren in och vägleds till spelvärldens inre.

Detta komplexa projekt erbjuder allt från Japansk ”street culture” och Fat Cat dining till gaming och imponerande esportsarena. Det är coolt, det är rått och samtidigt sinnligt och färgrikt. Ljusdesignen i detta projekt spelar i en egen liga.”

Det karaktäristiskt grafiska ljuset lyfter fram trappan. Trappan har endast integrerat ljus i räckena, vilket tack vare materialvalen, är fullgott för att hålla för en publik miljö. I taket på undre plan anar man den armatur som leder en genom gamingytorna.

Vy från baren inne på Brasserie Fat Cat. Här knyter formstarka pendlar an till konceptet och skapar en varm känsla med dess matta struktur i kontrast mot de blankare omgivningsmaterialen. Omgivningsljuset är mjukt och lyfter fram vertikala partier och möbler.
Foton: Lasse Olsson

Belysningsidén

Visionen var att skapa en unik miljö som lockar den digitala generationen. Centret har flera olika funktioner: butik, restaurang, café, reception, gamingytor, esport­arena, VIP-avdelning och inspelningsstudio och belysningskonceptet för varje del har utvecklats utifrån sitt användnings-område – men en genomgående röd tråd. Ett starkt koncept skulle knyta an till de ofta unga, digitala brukarna där gaming och upplevelse stod i fokus. Genomgående finns en kombination av digitala inslag och analoga – och mötet mellan ljus och material skapar den visuella identiteten.

Tydliga grafiska formspråk förstärker den digitala känslan, med lysande linjer på utvalda platser eller integrerat ljus i byggda element. Belysningskonceptet tar stor hänsyn till användarupplevelsen för att inte störa och uppleva reflektioner i de digitala skärmarna. I många delar har mörkret varit utgångspunkten för att skapa intima och intressanta miljöer att mötas i utanför spelen.

Medverkande

Beställare: AMF och SPACE
Belysningsplanerare: Paloma Design Studio
Arkitekt och inredningsarkitekt: DAP Stockholm
Elkonsult: Nymans el
Elentreprenör: K4
Belysningsleverantör: XAL, Maxel, Luxlight, Kucko, Control dept, Rebel Light, Flos, Ateljé Lyktan, iGuzzini

Om projektet

Intervju med Sofie, Anna & Jenny, Paloma Design Studio

Ni står bakom många prisbelönta projekt. Hur utnyttjar ni var och ens styrkor och hur ser processen ut?

– Vår styrka som grupp är helt klart vårt interna samarbete och de erfarenheter vi har byggt upp med så pass många lyckade projekt i ryggen. Vi startar alltid ett projekt med en session där vi bara skapar. Högt och lågt, slänger ur oss kreativa tankar och sånt vi verkligen måste undvika. Vi studerar platsen och rummen noggrant, tittar på viktiga siktlinjer, utblickar, ljusinsläpp och fokuspunkter och ställer dem i förhållande till varandra för att slutkunden slutligen ska få en samlad och bra helhet och en fantastisk upplevelse av rummet, platsen eller anläggningen.

– Sedan arbetar vi precis som de flesta, vi konkretiserar principerna, bestämmer var ljus, mörker och olika materialiteter behöver placeras, testar fysiskt, hittar rätt armaturer och ställer krav på allt det tekniska för att uppnå det vi målat upp i visionen. Men en viktig faktor är att vi alltid bollar frågor och idéer med varandra utan prestige och hierarki och är öppna inför nya tankar och förhållningssätt. Vi delar sedan upp uppgifterna och ansvaren mellan oss utifrån vad som är bäst för projektet och sen kör vi på. Vi tror också att det är till vår fördel att vi har lite olika bakgrund och erfarenheter rent projekt-, men också utbildningsmässigt inom både inredning- , ljus- och produktdesign.

Vad var den största utmaningen i detta projekt?

– Den största utmaningen var att hitta rätt belysningsprinciper för alla olika ytor, då koncepten och användningsområdena skiljer sig åt så pass mycket. Sedan måste vi ju också erkänna att det var en utmaning att förstå vad som attraherar målgruppen “den unga tech-generationen”, då vi tyvärr inte själva identifierar oss med den. Dock hade DAP gjort ett gediget förarbete när det kommer till detta som vi fick ta del av när vi kom in i projektet så det var en stor fördel, och troligtvis anledningen till att vårt samarbete blev så lyckat.

Hur har responsen varit från SPACEs besökare?

– Responsen vi har fått har varit oerhört positiv. Vi har uppfattat att de är jättenöjda med ljuset utifrån både ett spelperspektiv och i upplevelsen.

Varför tror ni att projektet blev så lyckat och vilka goda erfarenheter kan ni nämna?
– Vårt arbete med SPACE grundade sig på ett väldigt tydligt koncept från DAP, där känslan och visionen var drivande för hela projektet. När man är överens om en målbild från start, är det alltid lättare att hålla en sammanfogad projektgrupp längs projektets gång. Om denna vision är förankrad i alla led, vet varje konsult och hantverkare att det krävs en viss nivå av engagemang för att lyckas.

– I det här projektet har vi även väldigt goda erfarenheter från att ta hjälp av de inblandade belysningsleverantörerna där vi själva inte hunnit eller haft möjlighet att göra allt jobb själva. Hela den grafiska “ljusormen”, som leder besökaren genom lokalen och slingrar sig upp ovanför ventilationen och i konstiga formationer, hade aldrig varit möjlig utan Ateljé Lyktans hjälp. Vi har också fått hjälp av Kucko med att göra specialanpassade armaturer till arenan som både kan utgöra en del av scen/eventljuset men samtidigt prata med det “vanliga” styrsystemet och agera både publikljus och städljus. Mycket linjärt ljus med speciella  montageprinciper, och mycket standardarmaturer där vi fått hjälp med dimensionering och uträkningar. Det tackar vi ödmjukast för!

– Vi är jättenöjda med resultatet och vi är så glada över att vi fick vara med och skapa en mötesplats och en inspirerande miljö för ungdomar och unga vuxna som både uppfyller den uttalade konceptuella visionen och attraherar besökare i (förhoppningsvis) många år framöver.

 


Moreno Pizza, Göteborg

Jurymotiveringen:
”Entréns inbjudande och varma ljussättning lockar in besökaren till en stämningsfull miljö. Den pampiga biografsalongen har transformerats till en extraordinär och smakfull matsal. Här möts man av tidstypiska armaturer, både restaurerade och nyproducerade. Väggarnas mjukt upplysta reliefer och det integrerade ljuset i det vågformade taket omfamnar restaurangbesökaren.

En träffsäker ljusdesign inbjuder såväl litet som stort sällskap till gemenskap i den ”goa” familjära stämningen.”

Väggar med reliefer är belysta underifrån och upp mot tak.
Specialritade armaturer på stolpe och från tak skapar en trivsam atmosfär för matgästerna.
Foto: Philip Liljenberg

Belysningsidén

Visionen för ljussättningen har varit att skapa en mysig restaurangupplevelse för besökaren – trots rummets stora volym och takhöjd. Rummets historia med dess reliefer på väggar och gradänger i tak framhävdes med ljus i form av specialtillverkade ljusprofiler som ger ett släpljus längs med vägg och i tak. Därigenom skapades en ljusnivå i rummet, samtidigt som den dekorativa belysningen i form av pendlar från tak ger sin prägel i konceptet tillsammans med inredningen.

Det färdiga resultatet är slående för ljusets betydelse och upplevelsen i rummet. Specialtillverkade stolparmaturer och pendlar med skärmar dekorerar rummet med ett mjukt varmt ljus. Projektet är komplext då ett stort rum med volymer ska skapa en mysig restaurangupplevelse för besökaren. Med ljus har rummets historia bevarats.

Medverkande

Beställare: Göteborgsfamiljen
Ljusdesign: John Hallgren, Taras Ljusdesign
Projektledare: Patrik Hermansson, Göteborgsfamiljen
Arkitekt: OKIDOKI Arkitekter
Kreativ ledare: Jennie Bramer, JO Studios!
Inredningsarkitekt: OKIDOKI Arkitekter, JO Studios!
Elkonsult: Jimmie Pettersson, Elprokon Entreprenör: BRA Bygg
Belysningsleverantörer: Blond Belysning, iGuzzini, LEDLab, ­Karlskrona Lampfabrik, Globen Lighting, XAL, Konsthantverk, ­Louis Poulsen, Hide-a-Lite, ­Modular

Om projektet

Intrvju med John Hallgren, Taras Ljusdesign

Moreno Pizza är en av världens största pizzerior. Vad är hemligheten bakom att lyckas skapa en så intim belysning i en så stor lokal?

– På grund av att tak och väggar lyfts fram med ett mjukt och varmt ljus blir stämningen intim och mysig därefter. Dekorativ belysning som pendlar över bort hjälper till att skapa små intima rumsligheter.

Vad betyder det att bli uppmärksammad i tävlingen Svenska Ljuspriset?

– För vår lilla byrå är det såklart väldigt kul att vårt arbete blir uppmärksammat. Uppmärksamheten ger glädje och energi vidare till nya projekt.

Hur skulle ni beskriva samarbetet mellan olika parter i ert projekt? Vad är avgörande för ett gott och lyckat samarbete?

– Samarbetet mellan olika kompetenser i projektet har fungerat väldigt bra. Tillgång till information, beslut, förändringar ser jag som en avgörande faktor i projektet. På grund av att fastigheten var befintlig har många förändringar skett längs med projektets gång.

Vad är du mest nöjda med när det gäller slutresultatet?
– Känslan i rummet är just stämningsfull och intim, släpljuset på reliefer på väggar och i gradänger i taket.

Vad var det svåraste utmaningen?
– Att skapa en intim och stämningsfull känsla i ett stort rum.

 

Publicerad den 29 september 2023
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2023

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här