På plan 12: De svävande ­balkongerna där arkitekturens värme möter nordiska ljuset i undertaket. Foto: Daniel Hodierne LIGHT BUREAU
Standardscenario för ankomst. Detta är det första intrycket när gäster kommer in – en balans mellan varma toner på träytor som skapar en kontrast mellan det nordiska ljuset i taket, som speglas från speglarna på korta väggen. Foto: Kai Piippo LIGHT BUREAU
Här två exempel på hur ljuset lyfter fram den vackra arkitekturen och skapar en välkomnande stämning i konsersalen. Foto: Daniel Hodierne LIGHT BUREAU
Daniel Hordierna, Light Bureau - foto: Casper Hedberg
Svenska Ljuspriset

Vinnare Svenska Ljuspriset Interiör: Drottning Silvias Konsertsal

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vinnare interiör

Jurymotiveringen:
”I ljusets fokus står de unga musikaliska talangerna. Ljusdesignerna har haft absolut gehör för den organiska arkitekturen och de stora akustiska utmaningarna. Med enkel knapptryckning förvandlas rummet från ett standardiserat klassrum till en stilfullt ackompanjerad konsertsal. Oavsett blickriktning upplevs en totalt bländfri ljusmiljö som uppfyller de mångfacetterade behoven. Ljussättningen ger en närmast himmelsk upplevelse till vilken de lysande gyllene trumpeterna sätter den magiska tonen.”

 

De projektspecifika trumpeterna, med möjlighet till RGBW-färgväxling, gestaltade av arkitekten fotograferade mot svävande balkongen som skapar en siluett mot släpljuset på plan 11.
Foto: Kai Piippo LIGHT BUREAU

Foto: Kai Piippo LIGHT BUREAU

Bakgrund och förutsättningar

Konsertsalen är en del av ombyggnation av en flygel i Lilla Akademien, en musikskola i Stockholm. Light Bureau anlitades som en underkonsult till Stockholms Elpartner som i sin tur anlitats på grund av kraven på kunskaper utöver vanliga skolprojekt. Arbetet med belysning påbörjades när det arkitektoniska konceptet fortfarande var under utveckling, samtidigt som byggarbeten i salen redan hade börjat med anledning av den tajta tidtabellen.
Projektet hade flera stora utmaningar. Belysningsbudgeten hade kalkylerats för en vanlig skola samtidigt som ambitionen var att uppnå kvalitén av en högklassig konsertsal. Salen klassificeras som ett klassrum, vilket medför höga krav på ljusnivån som skulle uppfyllas med 11 meters takhöjd. Även ljudfunktioner i rummet påverkade val av armaturer och montagen. Utifrån användarperspektiv skulle salen fungera både för en konsert besökt av kungafamiljen och som ett klassrum för undervisning.

Belysningsidén

Konceptet drevs av två motsatta funktioner – konsert på kvällen och klassrum på dagen – samt av arkitektens vision för hur belysningen skulle stödja arkitekturen och användarupplevelsen. Det visuella uttrycket skulle spegla det nordiska ljuset.
Konceptet splittrades därför i två parallella spår, det ena med höga ljusnivåer och mycket uniforma ljusscener för klassrumsmiljön och det andra för att skapa dramatiskt skuggspel, färgväxling samt mysiga och inbjudande ljusscener. Scenerna för konsertkväll innehåller även en mängd funktionella aspekter för insläpp av publik, intermission, stor konsert, liten konsert och solouppträdande.
Både koncepten strävar efter att lyfta fram den unika organiska arkitekturen och lyser upp pelarna vilket framhäver deras materialitet och krökning. Släpljus mot väggarna och undertaket bakom de övre balkongerna bidrar till en svävande känsla. Integrerad flexibel linjärbelysning i foajén lyfter fram det oregelbundna mötet mellan väggen och taket.
Om tekniken
Alla belysningsarmaturer valdes för att uppfylla de följande högställda kraven: de skulle ge tillräckligt ljus för att uppnå ljusnivåer för klassrum, priset skulle ligga inom den strikta budgeten, de skulle kunna styras för att skapa olika konsertscenarion men inte störa ljudkvalitén med surrande ljud eller vibrationer. Hög färgåtergivning var ett ytterligare krav och armaturerna skulle ha bra bländskydd.
All belysning styrs med DALI-don via KNX och visualiseras med scenarion i Creston skärm och KNX-knappar. Drivers placerades utanför konsertsalen där det var möjligt. På grund av salens geometri och storlek hamnade drivdonen nära maximumavstånd från armaturerna, dvs. ca 50 meter. Därför krävdes det rigorös testning av behörig installatör.

Hållbarhetsaspekter

För att minimera antalet olika armaturtyper, användes samma armaturer för att uppfylla flera funktioner och ljuskaraktärer. Med tanke på den höga takhöjden placerades armaturerna så att ska kunna underhållas och riktas enkelt.
Eftersom rummet används både som klassrum och konsertsal minimerades krav på ljusnivån genom att klassificera utvalda ytor med lägre belysningskrav. Genom att undvika överdimensionering av ljusstyrka och effekt uppnåddes stora energibesparingar. Ljusnivån kontrolleras genom belysningsstyrning så att rätt ljusmängd används vid rätt tillfälle.

Övre raden fr. vänster: Daniel ­Hodierne, Light Bureau; Krister Karlsson och Thomas Blomstedt, båda Stockholm Elpartner. Nedre raden: Tommy Åhlin, Stockholm Elpartner; Giorgio Palù, Arkpabi Architecture Studio samt Mark Tatlow, Lilla Akademien. Foto: Casper Hedberg

Om projektet

Intervju med Daniel Hodierne, Light Bureau, ansvarig ljusdesigner

Vad är du allra mest nöjd med i slutresultatet?

– Är riktigt nöjd med flera saker: att det i en så organisk arkitektur lyckats undvika bländning, den wow-faktor man upplever när man stiger in i lokalen och att vi kunde finslipa designen i detalj. Men om jag skulle välja ut den del som jag är allra mest nöjd med skulle jag säga det faktum att styrsystemet är användarvänligt; det är ingen idé att ha ett fantastiskt system med oändliga valmöjligheter, som fungerar både för ett klassrum och för olika typer av konserter, om brukarna inte kan använda det.

”Högkvalitativ design går väldigt ofta hand i hand med miljömässigt och ekonomiskt hållbara lösningar.”

Vad har varit den viktigaste lärdomen?

– Att högkvalitativ design väldigt ofta går hand i hand med miljömässigt och ekonomiskt hållbara lösningar. Med det menar jag att en finslipning av designen för att minimera antalet armaturer, hitta lösningar med flera funktioner och minska den installerade effekten per automatik innebär mindre miljöpåverkan än en design som har fler installerade armaturer. Även om projektet inte hade några hållbarhetskrav att förhålla sig till resulterade det i hållbara lösningar.

Hur har responsen varit?

– Den har varit otroligt positiv! Jag har fått positiv feedback från föräldrar till elever, konsertbesökare, skolans rektor och av Mark Tatlow som är mycket nöjd med hur enkelt det är att ställa in olika ljusscenarion till konserter, vilket återigen visar på hur användarvänligt styrsystemet är.

Du har varit med om ett flertal prisbelönta ljusprojekt. Om du skulle välja helt fritt, vilket skulle vara ditt drömprojekt att ljussätta?

– Här måste jag nog säga Stadshuset eftersom det är en så ikonisk byggnad som bjuder på många utmaningar i och med sin storlek och närhet till vatten.

du har varit med om ett flertal prisbelönta ljusprojekt även tidigare. om du skulle få välja helt fritt, vilket skulle vara ditt drömprojekt att ljussätta?

– Här måste jag nog säga Stadshuset i Stockholm, eftersom det är en så ikonisk byggnad som bjuder på många utmaningar i med sin storlek och närheten till vattnet.

Publicerad den 29 september 2023
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2023

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här