1974 börjar Ljuskultur med omslag i fyrfärg.
Ljuskultur 90 år

Ljuskultur återblickar

I år fyller tidningen Ljuskultur 90 år. Det firar vi genom att i varje nummer i år göra en tillbakablick på alla de nittio åren som passerat. Vi plockar ut några guldkorn ur vår utgivning under årens lopp och relaterar också till andra viktiga händelser i världshistorien.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

1974

Energikris!

1974 är ett historiskt år av flera anledningar. Elproduktion och energiförbrukning har
kommit i förgrunden i diskussionen som aldrig förr, på grund av oljekrisen. Historiskt
för den svenska ljusbranschen är att Ljuskultur publicerar de första rekommendationerna
för inomhusbelysning.

Som en följ av det arabisk-israeliska kriget präglar oljekrisen världen. Många är också de artiklar som Ljuskultur publicerar om ämnet – för att informera om de olika aspekterna och också för att rätta till vissa felaktiga uppfattningar som råder. I samhället skapas krisstämning genom nedsläckta gator, kontor och industrier och genom att uppmana att spara på belysning. Strategin leder dock till mycket begränsat sparresultat, däremot ökar olyckorna både inom industrin och ute på vägar och gator.

”Belysning inomhus – riktlinjer och rekommendationer” ser dagens ljus 1974. Den betonar vikten av att ställa krav på belysningens kvalitet och att dokumentera detta. Branschen hälsar med glädje att skriften ska nå ut till alla som planerar belysning. Sedan dess har skriften uppdaterats regelbundet och finns kvar, vidareutvecklad fortfarande idag, nu med titeln ”Ljus + Rum, planeringsguide för belysning inomhus.”

Energikrisen fick mycket utrymme och läsarna fick många råd om energibesparing i 1974 års utgåvor av Ljuskultur.

Tidningen får 1974 också ny chefredaktör och ansvarig utgivare, Magnus Frantzell, som leder tidningen sedan i över 40 år. Formmässigt händer det också en hel del. Ljuskultur har nu fått en ny logotype och ett större, A4-format. Även om det mesta av innehållet är fortsatt svartvitt (med några sidors undantag i 2-färg) så satsar man nu på 4-färg på omslaget!

”Spara energi” är nu budskapet till marknaden.

Publicerad den 29 augusti 2019
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2019

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare