Svenska Ljuspriset
Mellan verklighet och fiktion
Ett av Stockholms mest upplevelserika kontor, King K36, kammade hem årets Svenska Ljuspris i hård konkurrens framför en fullsatt Ljusdagen-publik. Priset delades ut den 6 september på Berns Salonger i Stockholm.
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantDet visuella samspelet mellan inredningen och ljussättningen och dess bidrag till de fantastiska förutsättningarna för de anställdas kreativa arbete imponerade juryn speciellt. Resultatet är en totalupplevelse där gränsen mellan verklighet och fiktion suddas ut. Det som gör det hela än mer imponerande är att man lyckats nå det fina resultatet under en stor tidspress, på bara åtta månader.
Om beställaren
King är ett ledande spelutvecklingsföretag för den mobila världen, med megasuccén Candy Crush Saga och över 200 andra spel i över 200 länder. Företaget har kontor runt om i världen och är känt för sina kreativa kontorsmiljöer med färgstark inredning och särpräglade material. När företaget växte ur sina lokaler på Sveavägen i Stockholm ville man etablera ytterligare ett, på Kungsgatan 36. Det skulle bli hemvist för de team som arbetar med de mera realistiska spelen. Lokalen är på 1200 kvm på två plan och består av 120 arbetsplatser samt ytor för interaktion och skapande.
Inredningen och ljuset
Eftersom det här skulle skapas mer realistiska spel tog inredarna inspiration från närheten till naturen och skogen. Ljuset skulle förstärka och förhöja känslan av naturen och vandra i den konstgjorda skogen, spegla årstidernas förändring från sommar till höst och vår till vinter.
För att förstärka temat av skog skapade man en konstgjord bäck som löper igenom olika delar av kontoret. Idén om bäcken kom relativt sent i projektet och resulterade i ett interaktivt golv, som reagerar när man rör sig över det. Rörelserna skapas i form av fiskar och vatten, även golvet anpassar sig efter årstiderna och på vintern skapas is som spricker när man går på golvet. Genom ljus- och videoeffekterna är upplevelsen mycket realistisk.
För ljusteamet handlade det interaktiva golvet att på bara tre veckor förverkliga idén till en utvecklad grafik. Samarbetspartner här var det tjeckiska företaget 3dsence, som är specialist på interaktiv videoteknik.
Övergripande ville man skapa en arbetsmiljö som de anställda kunde vara stolta över och där idéer fick utrymme att växa. Och självklart skulle både inredningen och belysningen också i hög grad utgå ifrån själva verksamheten och de arbetsuppgifter som utförs här. Det centrala är man valt att ljussätta väggar, pelare och inredning och i övrigt koncentrera ljuset till där det faktiskt behövs.
Planeringsprocessen
Ett första platsbesök gjordes den 19 maj 2015 då projektet också startades. ÅF Lighting satte samman ett multidisciplinärt team och inledde arbetet med ljuskonceptet. För att, i tidigt skede skapa ett bra samarbete och involvera brukaren startade hela belysningsplaneringsprocessen med en workshop, där ljusdesigner, arkitekt, inredare och kund deltog, för att få en gemensam bild av designen.
I slutet av juni färdigställdes belysningskonceptet och direkt efter sommarsemestern startades sedan arbetet med att förvandla det till verklighet. Det visade sig vara svårare än förutspått. Parallellt med att byggprocess pågick för fullt arbetade ÅFs team fram belysningslösningar, som skulle vara integrerade i arkitekturen men samtidigt också flexibla för framtida ommöblering.
När det var mindre än en vecka kvar till inflyttningen var all belysningen och ljusstyrningen installerad och det var dags för programmering och riktning av armaturer. ÅF Lighting har stått för alla underlag för placeringar, ljusnivåer, scenarion och DMX-programmering. Den 30 november 2015 var lokalen klar och efter åtta månaders intensiva arbete fick King flytta in.
Om teknik och miljö
Tekniken har fått ta en stor plats i projektet. Den största utmaningen var att bygga ett omfattande och tekniskt avancerat system som ger brukaren frihet att justera ljuset på ett enkelt sätt. Mycket har handlat om att säkerställa kompabiliteten mellan de olika ljuskällorna och driv- och styrenheterna.
Ljusstyrningen har spelat en avgörande roll för att verkligen höja kvaliteten och förhöja upplevelsen. Belysningen har delats upp i tre kategorier:
1. Det individuellt reglerbara arbetsljuset, där varje enskild individ kan bestämma över sitt ljus med hjälp av en knapp på skrivbordet
2. Det funktionella och enkla handhavandet i slutna rum, där belysningen styrs genom ett knapptryck på väggen. och slutligen
3. Det upplevelsefulla scenariostyrda ljuset, som får rummen att ändra karaktär när brukaren använder den digitala styrpanelen. I dessa ytor är ljus, ljud och interaktiva videoprojektioner sammankopplade i samma system.
Eftersom man velat ha en enhetlig känsla av belysningen har styrningen spelat en viktig roll. Bland annat är all dekorativ belysning, som golv- och bordsarmaturer, kopplade till styrda uttag. Dekorativa pendelarmaturer är kopplade till kontaktskenor av en typ som gör det möjligt att både styra Dali-armaturer och ljusreglera de dekorativa armaturerna tillsammans.
För att hitta en bra balans mellan effektivitet och kvalitet har alla belysningsarmaturer (ej dekorativa golv/bord/takarmaturer) utvärderats och valts utifrån ett holistiskt synsätt där funktionella, estetiska och miljömässiga aspekter vägts in och beaktats. Armaturernas verkningsgrad och effektivitet har ställts mot visuell komfort och ljuskvalitet.
Användarens synpunkter
Personalen hos King är mer än nöjda med ljussättningen. De uppfattar att ljuset här inte enbart har en funktionell roll utan är en ”feature” och en viktig del av totalupplevelsen. Vidare anser de att belysningen bidrar till avslappning, reflektion och nyfikenhet/kreativitet. Enligt uppgift har besökare blivit positivt överraskade av miljön och kommenterat att ”det inte är som att gå till jobbet utan snarare som att komma hem.”
”King backade inte för ’konstiga’ förslag”
Tobias Olsson och Martin Peterson, ÅF Lighting
Vilka var de största utmaningarna med projektet? Hur löste ni de svåraste bitarna?
– Det fanns två typer av utmaningar. En av dem var att parallellt med en fullt pågående byggprocess arbeta fram belysningslösningar som var i linje med ljuskonceptet och integrerade i arkitekturen. Detta innebar att vi inte kunde lämna något åt slumpen; alla lösningar testades noggrant på plats eller i fullskaleprov i ÅFs egna ljuslabb. Ett nära samarbete med byggare och installatörer gjorde att vi kunde säkerställa en hög kvalitet genom hela processen.
– En av de svåraste utmaningarna var att förvalta många av de lösningar som vi i konceptstadiet lät vara väldigt visionära. Eftersom King inte backade för ”konstiga” förslag utan snarare provocerade fram dem var det få idéer som inte blev förverkligade. Nyckeln har hela tiden varit det nära samarbetet mellan professionerna.
Vad skulle ni säga är framgångsfaktorn till att resultatet blev så lyckat som det blev?
– Det finns många faktorer som gjort att vi lyckades. Till exempel en slutanvändare med tydliga åsikter, en inredare med stora visioner, samt korta beslutsvägar och tillit till samtligas expertområden.
– Men den kanske största faktorn är det ovanligt nära samarbetet och stora öppenheten mellan alla kompetensområden. Detta gjorde att vi kunde påverka allt från material till installationer.
Hur kommer det sig att du blev intresserad av att arbeta med ljus? Vad väckte ditt intresse och vad har du för bakgrund?
Martin: Jag har sen yngre dagar haft ett stort intresse för teknikutveckling, arkitektur och att lära mig nya saker, och med en pappa i branschen fick jag upp ögonen för arbete med ljus. Men helt ärligt så kom nog det starka intresset först när jag under studietiden i Jönköping insåg komplexiteten och vikten av ljus.
Tobias: Jag har alltid haft starka åsikter om ljuset i min omgivning. Att växa upp i ett av världens nordligaste länder gör oss alla till ljusexperter vare sig vi vill det eller inte. Det tog mig 25 år och en utsvävning på industridesign-området innan jag förstod att det var ljus jag alltid velat arbeta med.
Vad har du för filosofi när du jobbar med ljus?
Martin: Att tekniken aldrig får sätta stopp för kreativa idéer. Du måste våga gå utanför din bekvämlighetszon för att föra utvecklingen framåt.
– Det finns i nästan alla projekt personer med starka åsikter om ljus. Men som de med ljuskompetens i ett projekt behöver vi ljusdesigners leda arbetet med att gemensamt skapa miljöer med rätt ljus.
Tobias: ”Uppfinn alltid hjulet på nytt”. Samtidigt har jag med tiden kommit fram till att det kan vara klokt att spara på idéer som fungerar bra, och använda dem när tiden eller resurserna kräver det.
– Jag valde att bli ljusdesigner för att kunna påverka människors livsmiljö positivt. Jag försöker alltid att utforma ljusmiljöer där jag själv skulle vilja vara. På så sätt tror jag att det finns en chans att andra också vill det.
Vad betyder vinsten för er?
– Vi är såklart oerhört glada över att så många har påverkats positivt av det vi varit med om att skapa. Vårt arbetssätt i projektet gör en hel del avsteg från konventionerna inom ljussättning av kontorsmiljöer. Vinsten ger oss ändå ett kvitto på att vi är på rätt väg in i framtiden.
Martin Peterson och Tobias Olsson berättar med egna ord om projektet.
Publicerad den 12 oktober 2016
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2016
Du kanske också gillar:
Med egna ord
Skogens konungar
Spelföretaget King har fått ett högst okonventionellt kontor med inomhusskog och trolska inslag. För ljusdesignen…
Svenska Ljuspriset
Här är finalisterna till Svenska Ljuspriset
Nomineringarna till 2015-års bästa ljusprojekt är här. Nu tävlar fyra spännande arbeten om att kamma…
Notiser
Norge vann det nordiska ljuspriset
Østbanehallen, den historiska järnvägsstationen i hjärtat av Oslo, utsågs till vinnare av prestigefyllda Nordic Lighting…