1.
2.
4.
3.
5.
6.
7.
Med egna ord

Parkeringshuset Aurora

”Förståelse, orienterbarhet, tydlighet, trivsel och skönhet”

Att skapa ett parkeringshus, dit kunden gärna återkommer på grund av att det känns både tryggt och trivsamt handlar ett nyttänkande projekt i Linköping om. Ljusdesigner David Johansson från WSP berättar.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

VISION

Linköping är en växande kommun där Linköping som stad både förtätas och byggs ut. I den expansiva stadens fotspår ökar också behoven av parkeringshus både för boende och besökare och det kommunala fastighetsbolaget Sankt Kors Fastighets AB har som ansvar att bygga och förvalta parkeringshus.

Historiskt sett har den generella erfarenheten och upplevelsen av parkeringshus varit att de är otrygga, trånga, svåra att lokalisera sig i och allmänt otrivsamma. I spåren av detta började ett arbete där Sankt Kors tydligt utpekade mål var att skifta tankefokus från att parkeringshus bara är en funktionsbyggnad till en byggnad där man säljer en tjänst till gästande parkörer. Där trygghet är ett viktigt värdeord i skapandet av nöjda kunder som gärna använder och återvänder till parkeringshusen. ”Genom att skapa ett konstnärligt ljus har vi kunnat skapa en tydlig axel i byggnaden .”

2018 fick WSP Ljusdesign förtroendet att tillsammans med Sankt Kors och driftbolaget Dukaten skapa ett belysningsprogram för kommande nya parkeringshus. I det arbetet ledde WSP Ljusdesign studiebesök till många platser för visuellt och handgripligen visa och skapa förståelse vad som skapar trygghet. Utfallet av studiebesöken landade i att följande värdeord som skapar trygghet ska gälla vid nybyggda p-hus: Förståelse, orienterbarhet, tydlighet, trivsel och skönhet.

OM PROJEKTET

Parkeringshuset Aurora är det första parkeringshuset som uppförs (1) i enlighet med dessa värdeord. Sankt Kors arbetar även med, när det är möjligt, att skapa och tillföra en så kallad wow-upplevelse i sina parkeringshus. Och med hänsyn till det geografiska läget Vallastaden, där Bomässan 2017 genomfördes, valde man att bygga denna wow-upplevelse på just ljussättningen.

I detta projekt består ljussättningen av två viktiga delar, vardagsljuset och det lekfulla ljuset, där båda delarna gemensamt bidrar till den goda helhet som blivit.

Byggnaden består av två halvor som är sammanbundna med körramper där man kör som i en spiral uppåt genom de olika våningsplanen mot takplanet. I mitten särskils halvorna av ett ljusschakt som dagtid bidrar till ljushet på de olika våningsplanen med även till ett tydligt arkitektoniskt element inne i byggnaden. Detta ljusschakt är viktig del av ljussättningen, genom att skapa ett konstnärligt ljus har vi kunnat skapa en tydlig axel i byggnaden. En axel som ger tydlighet, orienterbarhet som parkörena kan förhålla sig till samtidigt som det ger en lekfullhet och en upplevelse i byggnaden. (2) det lekfulla ljuset består av linjära LED-armaturer, två rader högst upp med bara blåa dioder och två rader längst ner med bara röda dioder. Varje diod i armaturerna är anpassad till mellanrummen i spaljén så varje mellanrum får var sin blå och röd diod som lyser mot varandra. Detta gör att det skapas en färggradient från blå via lila till rött.

Hos projektledaren Niklas Hallkvist har det funnits ett stort engagemang att vi arkitekter och teknikkonsulter och de i byggfasen ska ha en yrkesstolthet i allt vi gör. Detta för att skapa en trivsam byggnad med hög och fin detaljnivå som gör att man gärna vill återbesöka. Ett exempel på detta är trapphuset där man gjutit väggarna som en träpanel och de släta ytorna kring tryckknappar och armaturer. (3)

I ett p-hus med ventilerad fasad är taket en av få stora ytor som finns kvar där ljuset kan fastna och skapa den viktiga känslan av ljushet. I och med att man i detta fall valt en byggnadsmetod som skapar många stora balkar i taket så försvårar den möjligheten att skapa stora synliga ytor, har valet av armatur till vardagsljuset och dess placering varit extra viktigt. Vardagsljuset består av utanpåliggande armaturer där kuporna skapar det så viktiga omfältsljuset i tak och balkar. Placeringen av dessa har utgått från var synbehoven finns, som är väggytorna, zonen mellan parkeringsficka och körbana, ramperna samt entrén (4) Genom att ljusmängden är aningen tydligare vid dessa platser så bidrar dessa till en god synbarhet utan onödigt synarbete för ögonen. Det som vi vill och behöver se är ljusstarkast i synfältet.”Varje våningsplan har en egen kulör för att underlätta minnet var man parkerat bilen.”

I trapphus finns runda armaturer allt för att skapa ett trivsamt trapphus. (3) Varje våningsplan har en egen kulör för att underlätta minnet var man parkerat bilden. Denna våningskulör är belyst med en RGB-armatur som programmeras i samma färgkod som våningsfärgen intill ingången till trapphuset. Det färgade ljuset kommer leda besökarna automatiskt till trapphuset. (3, 5 och 6) Högst upp har vi valt att placera stolparmaturer i mitten av huset, allt för att stolpbelysningen, i möjligaste mån inte ska se ut som några ”fågelpinnar” på byggnaden på håll. Längs skyddsmuren finns väggarmaturer som skapar en fin, avstämd och funktionell ljusbild närmast muren. (5 och 7) Exteriört har vi mycket medvetet valt väl avbländade armaturer där armaturerna inte ska dra onödigt fokus från byggnadens fina fasad. (8) Dessa ska ge ett funktionellt ljus framför entrén och ge tryggt och avstämt ljus vid trappan längs huset långsida.

Utmaningarna och lärdomarna:

De stora utmaningarna i detta projekt har varit för oss konsulter och byggare att få all teknik infälld och dold. Målet har varit inget kablage till teknik ska synas, bara armaturer, kameror, knappar och likande ska synas. Detta har krävt att alla yrkesgrupper är lyhörda för varandras ambitioner och behov av information för att kunna ge varandra förutsättningar att lyckas i projektet.

Utifrån ett ljusperspektiv tycker jag att vi har lyckats riktigt bra i detta projekt, visst finns det detaljer som kunde gjorts bättre här och där, men det kommer från mig som är lite av en nördig och självkritisk ljusdesigner, men på det stora hela är det ett riktigt väl genomfört projekt som jag gärna visar upp. Detta goda resultat hade inte vi inte kunnat uppnå utan en engagerad byggherre och om inte alla yrkesgrupper har hjälpt varandra under resan.

Publicerad den 8 oktober 2020
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare