Ljuskultur mötte Thomas Blomstedt och Daniel Hodierne i ett av deras prisbelönta samarbeten – Drottning Silvias konsertsal i Stockholm.
Dialog

Samarbete med stor lyhördhet

Genom nära samarbete mellan elinstallatören Thomas Blomstedt och ljusdesignern Daniel Hodierne har projektet Drottning Silvias konsertsal inte bara övervunnit komplexa tekniska utmaningar utan också fått flera utmärkelser. Här berättar de om vägen dit och vikten av att lyssna, kommunicera och lära av varandra.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Konkurrens? Revirtänkande? Inte alls.

Thomas Blomstedt och Daniel Hodierne svarar samstämmigt och utan tvekan.

– Tvärtom. Det gäller att tillsammans göra det bästa möjliga av varje projekt.

Vi träffas i prisbelönta Drottning Silvias konsertsal belägen i musikskolan Lilla Akademien nära Odenplan i Stockholm. Största samarbetet hittills. Och vinnare av Svenska Ljuspriset interiör 2022 samt även Nordisk lyspris 2024. Det hade då gått hela tolv år sedan Sverige senast stod som segrare.

Thomas Blomstedt är en erfaren elinstallatör och grundare av Stockholms Elpartner. Han har varit verksam inom branschen sedan 1989. Ljusdesignern Daniel Hodierne har arkitektbakgrund och är knuten till Light Bureau. Tillsammans har de över elva års samarbete bakom sig, där de har levererat skräddarsydda lösningar för exklusiva bostäder och mindre projekt.

Höga krav en ledstjärna

Drottning Silvias konsertsal har böljande väggar klädda i ljust trä och stora fönster. På kortsidornas blåskimrande glasväggar anas bilden av en karta med vatten och öar – Stockholm, med en röd prick där skolan ligger.

Totalt rymmer konsertsalen tvåhundra personer och är mycket flexibel. Scenen är centralt placerad, publiken kan sitta runt orkester och solister på alla fyra sidorna. Men man kan också förändra rummet och skapa en mer klassisk uppställning. Och artisterna kan om så passar framträda från någon av läktarna eller låta publiken uppleva musiken från olika platser i rummet. Alla dessa variabler krävde naturligtvis minutiösa beräkningar, inte minst vad gäller belysningen. Samt speciallösningar.

Alltsedan Lilla Akademien skapades har skolledningen drömt om en konsertsal där elever kan undervisas, träna sitt musikutövande och ge konserter ”på riktigt”. När äntligen en passande lokal fanns tillgänglig blev det den italienske arkitekten Giorgio Palù som fick uppdraget att inreda den. Han har haft flera liknande uppdrag i olika länder tidigare. Också den världsberömde japanske akustikingenjören Yasuhisa Toyota engagerades.

– Det var helt enkelt Giorgio Palù och Yasuhisa Toyota som satte ribban vad gäller kvaliteten här, konstaterar Thomas Blomstedt. Deras höga krav blev en ledstjärna för projektet.

Lyckades övertyga om ljusets betydelse

Thomas Blomstedt berättar hur han i början av 2000-talet insåg att tekniken var så svårhanterad att han måste börja jobba på ett annorlunda sätt – som i Tyskland. Där hade en ny yrkeskategori skapats, teknisk designer. Arkitekter engagerade ofta en sådan med uppgift att hålla i, rita in och ge plats för alla elinstallationer. Thomas tänkte att han kunde utvidga sin kompetens och bli den där tekniske designern eller experten, som såg till att allt praktiskt fungerade. Erbjuda ett utökat ansvarsområde där han både tog fram designlösningar och såg till att det fungerade i praktiken – ”från idé till färdigställande”.

– Stockholms Elpartner hamnade efter det i den sektor vi kallar ”smarta hem”. Där handlar uppdragen vid sidan av belysning ofta om säkerhet, klimat, ljud och bild.

Oftast är projekten hemliga och går inte att göra reklam för eller sätta upp på cv:t. Så när Ramsbury tillsammans med Mark Tatlow (musikskolans huvudlärare och konstnärlige ledare) tog kontakt med Stockholms Elpartner hade han förmodligen fått Thomas Blomstedts namn genom Ramsbury, fastighetsägaren. Eller NCC som skötte ombyggnaden.

Svaret blev ja och Thomas åkte till Italien tillsammans med Mark Tatlow och träffade Giorgio Palù för att gå igenom projektets alla delar. Budgeten på belysningssidan avseende projektering var väldigt låg,

50 000 kronor. Thomas insåg att det aldrig skulle hålla. Han vädjade om att få in Daniel Hodierne i projektet. Det skulle, enligt honom, tillföra projektet både expertis och en unik kreativitet.

En ny kravlista för projektet gjordes, konsertlokalen skulle ju fungera bland annat som klassrum också. Så småningom insåg alla vidden av ljusets betydelse och mer pengar sköts till.

Speciella krav för installationerna

Drottning Silvias konsertsal ligger i ett före detta sjukhus, byggt i slutet av 1800-talet. För att få rymd revs flera våningsplan. Kvar finns på varje sida av rummet ett antal bärande balkar med rör som leder alla tekniska kablar (ibland över trettio stycken för högtalare, brandvarnare, markiser, belysning med mera). Allt måste få plats på en begränsad yta. Då gäller det att man funderar över hållbara, finurliga lösningar.

Yasuhisa Toyota hade önskemålet att inga transformatorer eller drivdon skulle finnas i rummet, risken att de gav ifrån sig något ljud – om än aldrig så litet – fick inte förekomma. Alltså måste dessa placeras under golvet i källarutrymmet. Då krävdes kabellängder mer än vad som till en början var möjligt enligt produktblad och beställare. Efter noggranna, nya och komplicerade matematiska beräkningar kunde problemet lösas.

Att gå runt i konsertsalen känns nu som att vandra genom en rofylld bubbla, behagligt avskild från omvärlden. Märkligt.

Andra utmaningar som man måste samarbeta kring berodde på byggnadens arkitektur. Som att borra rätt och exakt för att kunna installera en armatur i ett rum med gamla väggar och konstiga vinklar.

”Kanske blir mitt och Daniels samarbete speciellt eftersom vi ofta jobbar med projekt som inte är standard.”

– Kanske blir mitt och Daniels samarbete speciellt eftersom vi ofta jobbar med projekt som inte är standard, fall som är så specifika: långa kabellängder eller produkter som måste fungera under extrema omständigheter. Här till exempel skulle en armatur lysa tolv meter upp­ifrån och ner med ytterst specifika krav på exakt luxtal. Daniel gjorde en extremt bra ljusberäkning innan vi löste saken.

En annan utmaning som engagerade både Thomas Blomstedt och Daniel Hodierne var att få till alla olika ljusscenarier som krävdes. A och O var att systemet skulle kunna användas av icke proffs.

– Väldigt viktigt, påpekar Daniel. Det spelar ingen roll hur komplicerad tekniken är bakom kulisserna, allt måste kunna styras på ett enkelt sätt så att beställaren känner sig nöjd.

Här ändras allt ljus via en skärm, en läsplatta. Fem grundscenarier är inprogrammerade för ankomst, stor konsert, mindre konsert, solist och klassrum. Dessa kan också hanteras via knappar vid dörrarna. Dessutom finns ytterligare tio varianter, övergångar med olika tidsintervaller till exempel, som kan hanteras av exempelvis en lärare.

Entusiasmen, förståelsen för varandra och det goda samarbetet går nästan att ta på när man träffar dessa två personer.

Söker stöd och lär av varandra

Precis som på andra ställen i samhället finns det hierarkier inom ljusbranschen. I ljusprojekt där olika yrkes­kategorier borde arbeta sida vid sida händer det att arkitekten har högre status än ljusdesignern, elinstallatören och slutligen de elektriker som ser till att allt monteras rätt och riktigt.

”Verkligheten ser annorlunda ut hos oss. Vi söker stöd hos varandra i alla projekt. Lär av varandra.”

– Verkligheten ser annorlunda ut hos oss, försäkrar Daniel Hodierne och Thomas Blomstedt enhälligt. Vi söker stöd hos varandra i alla projekt. Lär av varandra.

Enligt Daniel handlar deras förhållande om att Thomas är annorlunda än alla andra. Att han aldrig säger nej rakt av utan att fundera, när svårigheter uppenbarar sig. Eller till något nytt, aldrig prövat. Thomas å sin sida menar att allt handlar om engagemang. Och kommunikation.

Är då deras arbetssätt extremt exklusivt och omöjligt att praktisera generellt?

– Egentligen inte, men resultatet blir exklusivt, menar Thomas. Jag vill hellre kalla det smart. Jag är övertygad om att det skulle gynna alla parter om man arbetade som vi.

– Om ljusdesignern säger att något verkligen behövs så måste elinstallatören lyssna på det och respektera det. Försöka fixa det, inte bara säga att det är omöjligt. Om Daniel beskriver varför han verkligen behöver det eller det ljuset måste jag se till att det går att få fram rent tekniskt. Och om jag säger nej beror det på att det är absolut helt orimligt att få till. Men då måste jag också förklara så att Daniel förstår. Det är väl vår gemensamma starkaste sida: att vi lyssnar på varandra.

– Ofta är just den typen av situationer de roligaste. Det blir en utmaning att göra något tillsammans, menar Daniel.

– Man måste vara intresserad av sitt jobb, konstaterar Thomas. Självklart är det svårt, när projekten styrs av låga budgetar. Men i sådana lägen bör man stå på sig, få beställaren att förstå att allt inte går att göra billigt. I konserthusprojektet till exempel kunde jag och Daniel på flera sätt visa hur olika förutsättningar och satsningar gjorde skillnad. Då började den ena efter den andra hos uppdragsgivaren begripa vikten av våra val. Och vi fick loss mer pengar.

– Jag tror mycket på är att involvera fler, menar Daniel. Alltid när vi har ett ljusdesignkoncept färdigt presenteras det för slutkunden eller för den som bestämmer. Men inte bara det, jag visar alltid upp konceptet för Thomas och alla hans killar på plats – också för byggare och and­ra. Så att alla är med på tåget. Också elektrikerna ska känna sig delaktiga. De är dessutom bra som bollplank, de vet mycket. Genom kommunikation vinner man massor. Man undviker till exempel förutfattade meningar om att ljusdesignern är en jobbig typ.

– Att behålla duktig personal har också betydelse för helheten. Liksom att skapa goda relationer och förtroenden. Då kan till exempel ljusdesignern ringa direkt till en elektriker och få små problem lösta utan onödiga mellanhänder, påpekar Thomas.

– En självklar regel är att elinstallatören eller elekt­rikern aldrig får byta ut armaturer utan att diskutera saken. Sådant händer aldrig när jag jobbar med Thomas men ofta med andra, säger Daniel. Alla måste ha respekt för de övrigas kunskaper. Ingen får strunta i en instruktion bara för att det verkar mindre komplicerat.

– För oss är varje projekt en helhet där teknik och estetik förenas, konstaterar Thomas. Alla inblandade måste förstå visionen! Precis som de gjorde här. Och då kunde vi gå vi i mål.

Daniel Hodierne,
senior ljusdesigner på Light Bureau

Thomas Blomstedt,
vd och grundare av ­Stockholms Elpartner

 

 

 

 

 

 

 

 


Nordisk Lyspris 2024

Juryns motivering: ”With a very low budget, the lighting designers have succeeded extremely well to achieve a lighting solution which not only enhances the architecture but also meets the high demands regarding acoustics and flexible use of the space.

This fantastic experience has been prompted by extensive preliminary studies. The luminaires were not only tested and chosen regarding light quality, but also noise tested for not disturbing the acoustics and quality of sound which is of the utmost importance in the hall.

Wherever you look, you experience a glare free lighting environment. At the same time, it fulfills all the needs to make unique and various lighting solutions for the different events which occur in the hall. The user-friendly control system gives staff the ability to transform the hall as desired. With the push on a button, a functional lit classroom will be transformed into a stylish lit concert hall. A hall with a special, emotional and colorful lighting gives the audience the possibility to experience the special scenic atmosphere of this amazing concert hall.”

Medverkande

Beställare: Lilla Akademien
Ljusdesign: Light Bureau: Daniel Hodierne, ansvarig ljusdesigner
Arkitekt: Giorgio Palù
Elkonsult: Afry: Tommie Ericsson
Elentreprenör: Stockholms Elpartner: Thomas Blomstedt, ledande montör Christer Carlsson

Publicerad den 19 februari 2025
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2025

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här