Smart City

Smart city-spaning

Det var stort fokus på uppkopplad belysning på årets Light + building-mässa i Frankfurt. Henrik Gidlund, projektledare på Trafikverket spanade tillsammans med Björn Lindelöf från Trafikkontoret Stockholms stad på trender inom Smart city.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Framtidssäkra armaturer

På mässan 2016 visade var och varannan tillverkare sitt eget molnbaserade styrsystem. I år handlade det mer om vilka olika sensorer och funktioner som går att bygga in och integrera med belysningssystemet. Marknaden verkar ha mognat en del under 2 år, men många tillverkare verkar också ha valt att prioritera att lyfta fram andra saker.

Björn Lindelöf, belysningsingenjör på Trafikkontoret i Stockholms stad, var också nere på mässan för att spana på smarta städer. Som ägare av en stor belysningsanläggningen har Trafikkontoret liknande utmaningar som Trafikverket, men med mer fokus på urbana miljöer:

– Många leverantörer av gatubelysning förbereder sina produkter för smarta städer genom att integrera socklar (bild 2) och don för inkoppling av styrning, sensorer och kommunikation i armaturerna. En nyckelfråga som vi diskuterat på kontoret är huruvida vi ska börja köpa in armaturer med socklar eller inte, och i så fall vilken vi ska välja. Från Frankfurt togs många lärdomar med hem kring deras olika för- och nackdelar.”Vi kommer garanterat höra mer om 5G-utbyggnad framöver, men placeringen av basstationen kan behöva utvecklas.”

Socklarna kan placeras både på ovansidan och undersidan av armaturen. På socklarna sätter man runda burkar ungefär som en snusdosa i diameter. Det finns ett nytt sockelsystem som tagits fram av Zhaga koncernen och sen tidigare finns det nordamerikanska Nema-systemet. Rätt utfört öppnar socklarna för användning av tredjepartssystem och framtida uppgraderingar. Nya modeordet är ”system ready”, mer och mer funktioner finns inbyggda i donen, som blir programmerbara via DALI eller olika trådlösa protokoll (NFT i mobil eller maskin WIFI).

Multistolpar

Det visades multistolpar (bild 1) som innehållet extrafunktioner som elbil-, cykel eller mobilladdare, högtalare, olika kamerafunktioner och sensorer, informationsdisplay, flera olika belysningsfunktioner i samma stolpe. Gemensam nämnare är att stolpen blir ganska kraftig, över 300 mm i diameter.

Björn gör samma spaning;
– Fler och fler tillverkare ger sig på att utveckla smarta stolpar. Det finns en stor tro på att dessa kommer vinna popularitet i städerna, men de flesta är överens om att de enbart är aktuella för strategiska platser där människor vistas – parker, parkeringar, centrum, osv. De flesta verkar vara av uppfattningen att stolparna bör kopplas upp med fiber, men detta blir bara nödvändigt om en lösning med kamera eller publikt wifi installeras.

Fler funktioner i belysningsanläggningen

Det fanns tillverkare som utforskade möjligheten att erbjuda tjänster som normalt inte tillhör belysningsnätet, som parkeringsövervakning, trafikmätning och annat baserat på video­behandling.

De flesta styrsystem bygger på trådlös kommunikation mellan styrenheter och olika sensorer. Det finns radionät-lösningar som mesh-net, trådlösa nätverk eller mobilnätslösningar som 2G eller 3G. Beroende på mängden information som ska behandlas och hur fort styrningen ska ske finns det fördelar och nackdelar med alla systemen.

Många tillverkare har också byggt upp molnbaserade tjänster för att hämta och visa information från anläggningarna. Här har några kommit längre och börjar bygga moduler för styrsystem, anläggningsregister och underhållssystem samt öppnat upp för att ha de systemen på klientens egna servrar. Jag tror att det är en bra väg att gå, men också att leverantörerna behöver börja lyssna på de entreprenörer som sköter anläggningarna idag och vad de har för behov i den dagliga driften.

Mobilantenner i belysningsstolpar

5G-utbyggnaden kan komma att innebära stora förändringar för belysningsanläggningarna. Antennerna krymper i storlek, men får kortare räckvidd vilket gör att teleoperatörer nu letar febrilt för att hitta platser att placera antennerna. Att bara behöva förhandla med en part vid utbyggnad i stadsmiljö istället för hundratals fastighetsägare är troligtvis väldigt attraktivt för mobiloperatörerna. På mässan visades en stolpe med inbyggd ”liten” basstation och mobilantenn(bild 3). Antennen är inte större än en 50 cl ölburk, men den tillhörande basstationen kräver ett mindre kabelskåp i botten av stolpen. Lösningen att skilja på antennen och basstationen, tror jag ändå är bra, speciellt med tanke på hur Philips och Ericssons lösning såg ut (tänk er en belysningsstolpe som försöker svälja en större tunna). Antennräckvidden är runt hundra meter, vilket gör att varannan eller var tredje stolpe skulle innehålla en basstation. Vi kommer garanterat höra mer om 5G-utbyggnad framöver, men placeringen av basstationen kan behöva utvecklas, detsamma gäller hur man ska lösa antenner för flera operatörer. Stolpar med inbyggda antenner kommer kräva ett helt annat underhåll med kortare responstider och mer komplicerade reparationer än dagens anläggningar.

För Björn väcker det här ämnet en rad frågor att ta ställning till:
– Hur hanterar vi marknadsvärdet som uppstår i och med att vi har smarta stolpar som kan nyttjas av fler än oss? Skapar mer värden än bara data. Kan vi hyra ut plats? Vad säger stadens strategi/policy om vinstdrivande verksamhet utöver parkering?

Ett närliggande ämne som saknades helt på mässan var lösningar för kommunikation mellan fordon och vägutrustning, ett område som är mycket hett för Trafikverket på grund av den pågående utvecklingen med självkörande bilar. Det gör också att de flesta sensorlösningar som belysningsfabrikanter tittar på också utvecklas parallellt och med mycket högre takt utanför belysningsbranschen. Det gör att egenutvecklade system eller samarbeten med ”fel” leverantörer snabbt riskerar att bli oanvändbara för ägare av vägutrustning.

Reflektioner

Det finns en stor risk att branschen just nu ”springer på fel bollar”. Mycket av det som presenteras som nyheter i belysningsstyrsystemen har redan funnits flera år som fristående system. Större anläggningsägare har troligtvis redan investerat i liknande lösningar från leverantörer utanför belysningsbranschen. Beslutet om vilka system som ska köpas in och användas ligger ofta inte på samma personer som hanterar belysningsanläggningen.

En annan fundering handlar om användningen av olika videosystem och vad det innebär för den personliga integriteten. Tekniken för att räkna fordon och gående, fakturera parkeringsavgifter eller upptäcka onormala händelser kan lätt användas till att i detalj kartlägga hur personer rör sig i offentliga rummet. System som kanske från början har ett oskyldigt syfte kan i framtiden användas för andra mer problematiska ändamål.

Ändå tycker jag att det går framåt, gemensamma lösningar för kommunikation och möjligheten att använda tredjepartskomponenter öppnar för att bygga mer framtidssäkra system anpassade för ändamålet. För egen del hade jag velat se fler färdiga och fristående lösningar för behovsstyrd belysning liknande den närvarostyrning jag skrivit om i tidigare artiklar.

Avslutningsvis kan jag konstatera flera trevliga trender för vägbelysningen som inte har med styrning att göra. Nästan alla leverantörers visningsarmaturer var i 3000K. Många hade komfortoptik och bra bländkontroll. Här och var syntes armaturer med avskärmningar i opal plast (bild 4). Minskat kylbehov gör att traditionella armaturformer och design är på återkomst.

 

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare