Från vänster: Joakim Kjellberg Projektchef Peab Anläggning AB; Jerry Ahlandsberg Ombud gatukontoret, Malmö stad; Johan Moritz Ljusdesigner, gatukontoret, Malmö stad; Conny Ragnarp Projektledare, gatu­kontoret, Malmö stad; Oskar Bruneby Platschef bro, Peab Anläggning AB; Fredrik Bengtsson Peab Anläggning AB; Lars Sätmark Trafikverket och Ulrika Persson Kvalitetsansvarig Peab Anläggning AB
Svenska Ljuspriset

Trafikplats Spillepengen, Malmö

Hedersomnämnande

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Hallå där Johan Moritz, ansvarig för ljusdesignen: Berätta om din bakgrund och vad som väckte ditt stora intresse för ljus.

– Jag började arbeta i underhållningsbranschen 1985 och fann att ljus var något som aktivt kunde tillföra något i det sammanhanget. Har haft turen att få jobba med både film, TV, teater och arkitektur genom åren. När jag fick frågan om jag ville ta anställning som ljusdesigner för hela det offentliga rummet i Malmö fanns det ingen tvekan om att det var en utmaning som hette duga. Att ha fått vara aktivt delaktig i hur Malmö utvecklats de senaste 14 åren har varit både en ynnest och en enorm utveckling för mig som person. De omväxlande projekten har hela tiden inspirerat till att få ut så mycket som möjligt för skattebetalarnas medel. Samtidigt en utmaning i att öka förståelsen hos entreprenörer, installatörer och tillverkare om betydelsen och behovet av ljusdesigners.

Vad har du för filosofi när du jobbar med ljus?

– Ljuset i sig har ingen betydelse, dålig arkitektur blir inte bättre för att man placera ut lite lampor här och där. När det gäller designprocessen så citerar jag gärna Dieter Rams med det riktiga uttrycket: ”Less is better”.

Vad skulle du säga är framgångsfaktorn till att resultatet blev så lyckat som det blev?

– Ett nära samarbete med entreprenören, hög kvalitet på produkter och hörsamma installatörer. Alla inblandade har haft stor förståelse för vikten av ett lyckat resultat i detta projekt. Samtidigt så har jag som designer försökt att inte göra saker så komplicerade så att det för entreprenören varit omöjligt att få någon utkomst av insatsen. En fin balans i hela processen har gett ett lyckat resultat.

Vad har du för intressanta projekt på gång ?

– Massor. Malmö känns just nu som New York, staden som aldrig sover, i liten skala. Framförallt är Malmö en aktiv grundande partner till projektet Lighting Metropolis som fått 7.2 miljoner € för att skapa en plattform som ska kunna ge bättre ljus åt människor. I paradigmskiftet till LED saknas alldeles för mycket kunskap om vad ljus är och hur det påverkar oss, något som detta projekt ska råda bot på. Och givetvis ligger det som vanligt och lurar ett :by Light och lurar runt hörnet.

Publicerad den 10 oktober 2016
Ur Ljuskultur Nummer 5, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här