Tillbringade en natt på Stadshotellet i Halden. Något av en Stig "Slas" Claesson-upplevelse bara det. Fredrik Stens fästning var också den värd ett besök. Fantastiskt ljussatt av Erik Selmer. Man får se en hel del av staden på jakt efter en bra utsiktplats.
En av de mer exotiska platserna i Göteborg som tillåtits vara ifred för exploatering är Röda Sten. Ett fint stycke "wasteland" vid älven med en konsthall inrymt i ett gammalt pannhus. Var länge en svår plats efter mörkrets inbrott. Den senaste i raden av fina förbättringar är ljussättningen under brospannet av Lars Ocklund, då på ÅF.
Operan i Köpenhamn an Henning Larsen. Monumentalt stor. Så stor att det var problem att hinna runt att fotografera i skymning. Är du där någon gång så gå in och se över Olafur Eliassons fina pendlande kristallkronor!
En natt på en traktorväg någonstans på Fyn för att fotografera en järnvägsviadukt kan kännas udda, men absolut värt besväret. Läckert ljussatt av Frida Schlyter för ÅF-Hansen Henneberg.
Fotografporträttet

Ulf Celander

I den här utgåvan av Ljuskultur inleder vi en ny serie där en fotograf visar ett par av sina favoritfoton och berättar om sitt förhållande till ljus. Först ut är göteborgsfotografen Ulf Celander, bekant sedan många år tillbaka och en av tidningens absoluta favoritfotografer!

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med att vara fotograf är variationen på uppdrag. Att hamna i olika miljöer – ibland rätt udda – med olika förutsättningar. Jag fotograferar porträtt, mat, prylar, interiörer, arkitektur, belysning… Så när Mervi Rokka på Ljuskultur bad mig välja ut mina 3–5 bästa bilder blev det svårt. Eftersom Ljuskultur handlar om belysning fick det bli bilder om just det. Om det är mina bästa bilder är för mig omöjligt att säga. Fina bilder är det, tycker jag.

Hur är det att fotografera ljus och vilka är de största utmaningarna?

– Att fotografera belysning är en kul utmaning som ställer speciella krav. Exteriört handlar det för mig om att hitta en balans mellan omgivande ljus och det som ska fotograferas. Ofta jagar man runt mellan bilder man sett ut och fotograferar dem i intervall medan det skymmer och mörknar. Kring årets ljusaste tid kan det bli väldigt sent, eller tidigt. Vid den här tiden på året är arbetsdagarna rimligare. Å andra sidan har man nästan löjligt kort tidsspann när ljuset sitter. Interiört kan det vara problem med blandade ljuskällor. Som för ögat ser bra ut, men är svårare för kameran. Ljuskällor med dåligt färgspektrum som gör att färger dör och ser onaturliga ut.

Hur ser du på utvecklingen under de senaste åren?

– Digitaliseringen har ökat både möjligheten och kraven på att få det snyggt. Just belysningsjobb kräver ofta en hel del efterarbete som vanligtvis tar längre tid än själva fotograferingen. Under de decennier jag fotograferat för Ljuskultur har belysning utvecklats otroligt. Såväl tekniskt som i gestaltning. Det handlar inte längre bara om lux utan mer och mer om gestaltning. Man har förstått att vi lever i ett land långt norrut och att byggnader och platser ska leva också efter att solen gått ner.

Tips till hobbyfotografen:

Ska du fotografera belysning, använd stativ, trådutlösare och viktigast, mycket tid!

Se fler av Ulfs bilder på ulfcelander.se.

Publicerad den 29 februari 2016
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2016

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här