Åtta miljoner till Morgondagens lärmiljöer
Forskare inom utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle ska undersöka hur nya kombinationer av belysning och inredning kan förbättra lärmiljöer i de svenska skolorna.
Med start i oktober ska Anneli Frelin och Jan Grannäs vid Högskolan i Gävle, tillsammans med Wesley Imms från University of Melbourne och representanter för företagen Fagerhult och Lekolar, undersöka hur belysning och inredning kan göra lärmiljöer mer användarvänliga och stöttande för innovativ pedagogik. Forskningen finansieras av KK-stiftelsen (4 miljoner kronor) och företagen Fagerhult och Lekolar (4 miljoner kronor gemensamt). Det är första gången KK-stiftelsen finansierar ett forskningsprojekt inom utbildningsvetenskap.
– Våra tidigare studier indikerar inredningens betydelse för vilken typ av pedagogik lärare kan bedriva och forskningen på belysning för skolverksamhet är begränsad. Genom att kombinera dessa två bryts ny mark i och med KK-stiftelsens finansiering av projektet, vilket är roligt och spännande, säger Anneli Frelin, professor i didaktik vid Högskolan i Gävle.
Enligt Jan Grannäs, docent i didaktik vid Högskolan i Gävle som leder forskningsprogrammet Morgondagens lärmiljöer, är forskningsprojektet en viktig pusselbit i byggandet av en stark forsknings- och utbildningsmiljö.
Belysningsföretaget Fagerhult bidrar med sakkunskap inom belysning och Lekolar inom inredning, med många års erfarenhet av inredningslösningar och möbler till skolmiljöer.
Empiriska data ska samlas in på skolor med hjälp av enkäter och intervjuer med elever och anställda. Metodiken omfattar även observationer och sensordata från belysning.
Resultatet av den treåriga studien ska bidra till att bygga vidare på svensk lärmiljöforskning och stärka banden till internationell forskning, främja svenska företags konkurrenskraft på den internationella marknaden, och skapa mer attraktiva och innovativa lärmiljöer för lärare och skolelever.