En beställares syn på ljus

”Belysning, funktion, upplevelse, känsla och varumärke hänger ihop.”

Elisabeth Falk Olander

Design- och gestaltningsansvarig, Lundbergs:

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vilken betydelse har belysningsfrågorna för Lundbergs? Finns det några speciella, ljusmässiga, utmaningar när det gäller de olika miljöer som Lundbergs arbetar med?
– Belysning blir allt viktigare. För trygghetens skull men också för upplevelsen, känslan. För möjligheten att skapa ett djup i varje besök i och runt våra fastigheter.

Det finns många sätt att kommunicera genom belysning. I de tillbyggda loungerna i Linden Köpcentrum här i centrala Norrköping till exempel signalerar belysningen lugn och ro. På liknande sätt arbetar vi i Linköpings centrum där vi tittar på en listliknande armatur längst upp utmed fasadkanten. Den ska hjälpa till att skapa en tryggare känsla under kvällstid. Samtidigt ramar den in och anger ”det här är en sammanhängande plats”.

Vissa belysningsprojekt och installationer är självklart lättare att få till. Att samarbeta med externa aktörer i miljöer vi inte är ensamma om att verka i kan vara en utmaning, till exempel när det gäller gator och torg utanför våra handelsplatser. Å andra sidan ger sådant också möjligheter till en givande dialog.

Har hyresgästernas behov eller verksamhetens karaktär betydelse för Lundbergs som hyresvärd. Hur anpassar ni belysningen för olika behov?
– Alla beslut, också när det gäller belysningsfrågor, sker i samspel med andra. I utvecklingen av våra handelsplatser ligger vårt största fokus på kunderna, det vill säga på de som besöker handelsplatsen.

För att hitta en så bra slutprodukt som möjligt jobbar vi alltid tillsammans med arkitekt och ljusdesigner i större belysningsfrågor. Armaturvalen är generellt mer inriktade på spektakulära kreationer eller känslor när man arbetar med kommersiella fastigheter (främst handelsplatser) än när det gäller bostäder. Men vi ser ett ökat intresse för gestaltning också i samband med bostadsfastigheter numera. Att arbeta med hållbara armaturer är viktigt oavsett fastighetstyp. Inte minst med tanke på miljön.

Har Lundbergs någon speciell kravspecifikation som rör ljuset? En särskild belysningspolicy?
– Nej, vi har ingen formulerad policy. Men vissa frågor är centrala när det gäller belysningen. Att välja hållbara alternativ till exempel. Vi prioriterar hållbara produkter men är också noga med att hitta hållbara sätt att underhålla och förvalta armaturer och ljus.

Hur går det till när du beställer belysning? I vilken utsträckning har du personligen som beställare direkt kontakt med någon ljus­designer?
– När det kommer till stora beslut, i och runt våra gallerior till exempel, har vi märkt att en direktkontakt med ljusdesigner är väldigt viktig för att hålla ihop arbetet och skapa en helhet. Belysning, funktion, upplevelse, känsla och varumärke hänger ihop. Därför har vi också påbörjat ljusplanering i både Norrköping och Linköping ihop med ÅF Lighting. Tillsammans kommer vi att jobba fram en långsiktig plan för att få till en helhet i arbetsprocessen och säkerställa valen av hållbara alternativ men också för att kunna stärka våra varumärken och platser just genom belysningen. I mindre projekt jobbar vi främst mot elektriker, men då vet vi mer tydligt vad det är vi vill ha.

I vilken prioriteringsordning hamnar ljuset? Händer det att ljuset tar stryk om ekonomin kärvar i ett projekt?
– Delvis beror det på vad det är för typ av projekt och vilket mål projektet har. Om syftet är att jobba mer med känsla, skapa en typ av upplevelse och fylla ett varumärke får inte ekonomin sätta käppar i hjulet. Ett bra exempel på det är den armatur vi arbetar med just nu för vår stora loungeyta i entréplanet i Lindens köpcentrum. I många projekt överlag är det tyvärr ofta så att flera aspekter, inte bara ljuset, tar stryk om ekonomin kärvar.

Vilken är den största framtidsutmaningen för Lundbergs när det gäller belysning och ljussättning?
– Utmaningen ligger nog i att hitta lösningar som är gångbara över tid. Både vad gäller känslor och upplevelser men också beträffande funktion och underhåll. Allt i omvärlden går så fort numera och vi vill vara en del av utvecklingen av hållbara stadsmiljöer. Något som känns väldigt spännande.

Kan du nämna något eller några av era projekt som du av någon anledning tycker är särskilt intressant/komplicerat/lyckat?
– Jag vill definitivt nämna våra pågående projekt där vi jobbar med helheten. I och runt omkring Linden och Spiralen i Norrköpings samt i Linköpings citykärna. Att skapa en struktur, som ska hålla över sikt och som påverkar besökarnas upplevelse, känns oerhört stimulerande!

Publicerad den 30 november 2017
Ur Ljuskultur Nummer 6, 2017

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här