Det har blivit många olika ljusprojekt under årens lopp, både interiöra och exteriöra. Petra här vid Scandinavium vars utvecklingsprojekt hon arbetat med.
Det har blivit många olika ljusprojekt under årens lopp, både interiöra och exteriöra. Petra här vid Scandinavium vars utvecklingsprojekt hon arbetat med.
Ljusdesigner & 3 favoritprojekt

Brinner för den kreativa processen

Ljusdesignern Petra Sandberg brinner för den kreativa processen i varje uppdrag. Allra bäst trivs hon när hon får ta ut svängarna ordentligt – om uppdraget är stort, litet, utomhus eller inomhus spelar mindre roll.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

De som såg Petra Sandberg hänga ut genom urtavlan på Domkyrkan i Göteborg en klar vårkväll i mars för några år sedan skulle nog knappast kunnat tro att hon är rejält höjdrädd. För att komma åt att provbelysa urtavlan var hon och kollegan Linus Anderberg tvungna att plocka bort delar från den och sträcka sig ut genom öppningen för att kunna fästa armaturen. I sitt slutliga utförande fästes armaturerna på en droppnäsa under urtavlorna med hjälp av falsfästen för snörasskydd.

– Det var ett riktigt knäskakarprojekt. Men mina armar visade sig vara lite för korta, så Linus fick göra det mesta av jobbet uppe i tornet. Sedan vet jag inte hur många gånger vi sprang upp och ner för trapporna för att kontrollera hur det såg ut från gatan och göra justeringar, berättar Petra Sandberg och ler åt minnet.”Jag tycker om variationen och känner att jag haft tur som fått göra så många olika fantastiska projekt genom åren.”

Just nu befinner vi oss i det rymliga konferensrummet på ELKs kontor i Göteborg där Petra arbetat som ljusdesigner sedan 2012. Företaget är ett elkonsultbolag med ljusdesign som specialinriktning och har vunnit både Svenska och Nordiska ljuspriset.

– I dagsläget är vi två ackrediterade ljusdesigners och tolv elkonsulter. Jag jobbar renodlat med ljusdesign och tycker att det är en stor fördel att sitta inhouse när vi jobbar med olika typer av projektering. Det gör att allt går mycket fortare eftersom vi kan stämma av saker med varandra direkt, säger Petra.

Från ett vitt blad till slutresultat

Hon jobbar både med exteriör och interiör belysning, med viss tonvikt på interiör och tycker båda är lika roliga. Privat eller offentligt, litet eller stort spelar heller ingen roll.

– Jag har nog inget specifikt drömprojekt, utan tycker om variationen och känner att jag haft tur som fått göra så många olika fantastiska projekt genom åren. Men det är klart att det finns projekt som hjärtat verkligen klappar lite extra för, som Stadsteatern som jag håller på med nu eller Kvibergs krematorium som är en så värdig och stämningsfull byggnad.

Bland uppdragsgivarna finns både offentliga och privata kunder – bland annat har kyrkor, kyrkobyggnader och tillhörande anläggningar blivit något av en specialitet. För Petras del har det inneburit att hon ljussatt allt från församlingshem och små kapell till populära bröllopskyrkan Örgryte gamla kyrka, pampiga Oscar Fredrik och så då Kvibergs prisbelönta krematorium.”Det är ofta relativt enkelt att få till funktionen, men det är den gestaltande utformningen som gör att till exempel ett kontorsrum blir trivsamt och slutresultatet bra.”

– Det är förstås stor skillnad på att ljussätta en jättelik kyrka som Oscar Fredrik och en liten intim kyrka som Örgryte gamla kyrka. Men den gemensamma nämnaren är att det nästan alltid finns stora antikvariska värden att ta hänsyn till. Därför gäller det verkligen att tänka till både två och tre gånger. I majoriteten av fallen jobbar vi tätt ihop med en antikvarie för att kunna lyfta de värden som ska bevaras, och samtidigt få en belysning som är vacker och funktionell, säger Petra.

Funktionaliteten gäller både besökare och personal. Många gånger har det till exempel också funnits önskemål om att göra något åt belysningen i kyrkan ur ­arbetsmiljösynpunkt.

– Vi tycker att det är jätteviktigt att engagera ­församlingen som ska använda anläggningen i det här arbetet. Därför är vi noga med att låta dem vara med på våra provbelysningar. Det brukar också vara väldigt uppskattat. Min roll är att vara rådgivande, förklara och visa på skillnader, fördelar och nackdelar med olika lösningar. Jag tar hellre med lite för mycket grejer så att vi kan testa ordentligt. När man provar saker i den faktiska miljön händer det att man landar i något annat än det man tänkte från början. Den här pedagogiska biten är väldigt rolig när man ser hur alla engagerar sig, säger Petra.

En annan sak som driver henne i jobbet är den kreativa processen i sig, att få börja med ett helt vitt papper och sedan gå hela vägen från idé till färdig lösning.

– De kreativa bitarna har alltid varit viktiga för mig och jag gillar att pyssla med olika saker. Privat innebär det att jag syr mycket, allt från inredningsdetaljer till kläder. Jag tycker också om att laga mat från olika delar av världen. På jobbet innebär det att jag tycker mycket om de gestaltande bitarna och att ta ut svängarna. Det är ofta relativt enkelt att få till funktionen, men det är den gestaltande utformningen som gör att till exempel ett kontorsrum blir trivsamt och slutresultatet bra, konstaterar Petra.

Mera fokus på ljuskonforten!

Hon tycker att en av de viktigaste frågorna just nu i belysningsvärlden handlar om ljuskomfort.

– Under flera år har det varit stort fokus på tekniken och att byta ut konventionella ljuskällor mot LED, samtidigt som utvecklingen gått så snabbt och förutsättningarna ständigt förändrats. Men nu känns det som om man äntligen börjar prata om ljuskomfort igen, till exempel hur man ska placera armaturerna för att undvika bländning och gestalta rummet på bästa sätt. Det tycker jag är glädjande, säger Petra Sandberg.


3 utvalda projekt

Petra Sandberg berättar om tre av sina favoritprojekt.

Örgryte gamla kyrka

”När vi först började jobba med Örgryte gamla kyrka kunde vi inte se taket som var alldeles igensatt av smuts och år av eldande med ”äkta” ljus i ljuskronorna. Dessa hade nu försetts med glödlampor som stod för den sparsamma belysningen. Efter hand som taket rengjordes började fantastiska motiv med karaktärer från himmel och helvete att framträda. Vi behöll takkronorna, men höjde upp dem eftersom de hängde så lågt. Vi satte också i nya ljuskällor som går att styra via ett enklare ljusbordssystem som församlingen fick vara med och utvärdera. Här går också att skapa olika scenarier som ”dop”, ”gudstjänst” eller ”begravning”. Runt hela frisen har vi dessutom lagt LED-lister för att lätta upp innertaket och kompletterat med diskret placerade spotlights. En del av dessa är riktade mot koret och predikstolen. Förutom att det är vackert bidrar belysningen från dem med bättre arbetsmiljö för den som är förrättare. Utöver det har vi belyst vackra detaljer i kyrkan som korset och altaruppsatsen, som är en slags altarprydnad.

En kul anekdot från den första gudstjänsten efter renoveringen var att en kvinna som brukar besöka gudstjänsterna hade lagt sig i bänken för att titta upp i taket. När prästen kom och knackade henne på axeln efter gudstjänstens slut sa hon ”nej, jag vill ligga kvar och titta en stund till”. Det känns som ett roligt kvitto på att belysningen verkligen är effektfull.”

Kvibergs Krematorium

”När Göteborgs begravningssamfällighet bestämde sig för att bygga ut verksamheten med ett nytt krematorium blev vi inkopplade på ett tidigt stadium. En viktig poäng var att man ville visa sin stolthet över den nya byggnaden och inte gömma undan den på någon undanskymd plats. Resultatet har blivit en byggnad som blivit väldigt tillgänglig och välkomnande för besökarna. Själva krematoriedelen är väl synlig med stora dagsljusinsläpp och runt hela byggnaden finns flera olika fönster och andra ljusinsläpp. Under dygnets mörka timmar blir belysningen inomhus en del av den yttre gestaltningen, där det varma ljuset inifrån sipprar ut och kontrasterar fint mot den grå sinusbetongen.

Förutom krematoriedelen består byggnaden av kontor och rum för de anhöriga. Anläggningen är inte kopplad till något specifikt trossamfund. Hit ska anhöriga från alla kulturer och religioner kunna komma för att följa sina nära hela vägen till krematorieugnen om man så önskar. När man kliver in i entrén kommer man till det första anhörigrummet där man kan välja att stanna om man bara vill hämta urnan. Rumsligt gestaltande belysning och vackra utblickar bidrar till att skapa en ombonad miljö för de anhöriga i det atriumliknande rummet.


I krematorierummet ska man både kunna köra med truckar och kunna ta emot anhöriga med värdighet. Här har arkitekten lagt stor vikt vid att skapa ett vackert rum med hjälp av olika kulörer och material. Diskreta pendlade armaturer står för allmän- och funktionsbelysning i rummet. Under dagtid förstärks de mörka ugnsfronterna främst av dagsljus från lanterninen i rummet. Vid skymning tänds diskret placerade spotlights för att behålla känslan av rymd. Omtanken om material, kulörer och upplevelse följer med ända in i kylrummen. Infälld belysning längs väggarna och i taket bidrar med en belysning som är både funktionell och gestaltande.

I rummet där urnorna lämnas ut finns utrymme att sitta en stund i andakt. Här har vi valt att belysa stenbädden nedanför pelaren som urnan placeras på. Väggen bakom är belyst med infällda spotlight i takets träribbor. Belysningen här är överlag mer sparsam för att skapa en känsla av stämning och andakt.”

Scandinavium

”I samband med Scandinaviums utveckling ville man förbättra funktionen och belysningen i hela entrédelen och göra om det dåvarande kontorsplanet till restaurang. Det handlade om att skapa en mer inbjudande känsla i det tidigare mörka och ogästvänliga entréområdet. Ett första led var att jobba med belysningen i den nya utvändiga trappan och balkongen som leder upp till restaurangdelen på andra våningen. Vi har använt en diskret och integrerad belysning i handledaren för att skapa vägledning och trygghet.

I skärmtaket ovanför entrén på gatu­planet finns linjära armaturer som leder in besökarna mot entrén. Det linjära budskapet fortsätter när man kommer in, men övergår sedan i en ny del med stora cirkulära armaturer, där den tidigare taköppningen satts igen för att få större restaurangyta ovanför. Belysning på pelarna som nu försetts med olika grafiska motiv från Scandinaviums historia bidrar till gestaltningen av entréhallen. Här finns också en interiör trappa som leder upp till den nya restaurangen, Glöd. I restaurangen har jag och arkitekten jobbat nära varandra med olika material för att skapa en glödande mjuk känsla. Längs ena väggen finns en lång bardisk. Väggen och fronten är klädd med en ristad, koppar­metallaktig kartong, som antar olika skepnader när den blir belyst. Flaskorna är placerade i belysta väggboxar som ger ett dramatiskt ljus. Här finns också hyllor med ljusinsläpp från båda håll. Medan entréplanet nu är helt igenbyggt, har den befintliga lanterninen fått vara kvar. I baren på planet ovanför sitter belysning som tillgodoser båda ytorna.”

Publicerad den 22 mars 2021
Ur Ljuskultur Nummer 2, 2021

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här