Svenska Ljuspriset
Vinnare Svenska Ljuspriset Interiör: Drottning Silvias Konsertsal
Vill du fortsätta läsa?
Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.
Bli prenumerantVinnare interiör
Jurymotiveringen:
”I ljusets fokus står de unga musikaliska talangerna. Ljusdesignerna har haft absolut gehör för den organiska arkitekturen och de stora akustiska utmaningarna. Med enkel knapptryckning förvandlas rummet från ett standardiserat klassrum till en stilfullt ackompanjerad konsertsal. Oavsett blickriktning upplevs en totalt bländfri ljusmiljö som uppfyller de mångfacetterade behoven. Ljussättningen ger en närmast himmelsk upplevelse till vilken de lysande gyllene trumpeterna sätter den magiska tonen.”
Bakgrund och förutsättningar
Konsertsalen är en del av ombyggnation av en flygel i Lilla Akademien, en musikskola i Stockholm. Light Bureau anlitades som en underkonsult till Stockholms Elpartner som i sin tur anlitats på grund av kraven på kunskaper utöver vanliga skolprojekt. Arbetet med belysning påbörjades när det arkitektoniska konceptet fortfarande var under utveckling, samtidigt som byggarbeten i salen redan hade börjat med anledning av den tajta tidtabellen.
Projektet hade flera stora utmaningar. Belysningsbudgeten hade kalkylerats för en vanlig skola samtidigt som ambitionen var att uppnå kvalitén av en högklassig konsertsal. Salen klassificeras som ett klassrum, vilket medför höga krav på ljusnivån som skulle uppfyllas med 11 meters takhöjd. Även ljudfunktioner i rummet påverkade val av armaturer och montagen. Utifrån användarperspektiv skulle salen fungera både för en konsert besökt av kungafamiljen och som ett klassrum för undervisning.
Belysningsidén
Konceptet drevs av två motsatta funktioner – konsert på kvällen och klassrum på dagen – samt av arkitektens vision för hur belysningen skulle stödja arkitekturen och användarupplevelsen. Det visuella uttrycket skulle spegla det nordiska ljuset.
Konceptet splittrades därför i två parallella spår, det ena med höga ljusnivåer och mycket uniforma ljusscener för klassrumsmiljön och det andra för att skapa dramatiskt skuggspel, färgväxling samt mysiga och inbjudande ljusscener. Scenerna för konsertkväll innehåller även en mängd funktionella aspekter för insläpp av publik, intermission, stor konsert, liten konsert och solouppträdande.
Både koncepten strävar efter att lyfta fram den unika organiska arkitekturen och lyser upp pelarna vilket framhäver deras materialitet och krökning. Släpljus mot väggarna och undertaket bakom de övre balkongerna bidrar till en svävande känsla. Integrerad flexibel linjärbelysning i foajén lyfter fram det oregelbundna mötet mellan väggen och taket.
Om tekniken
Alla belysningsarmaturer valdes för att uppfylla de följande högställda kraven: de skulle ge tillräckligt ljus för att uppnå ljusnivåer för klassrum, priset skulle ligga inom den strikta budgeten, de skulle kunna styras för att skapa olika konsertscenarion men inte störa ljudkvalitén med surrande ljud eller vibrationer. Hög färgåtergivning var ett ytterligare krav och armaturerna skulle ha bra bländskydd.
All belysning styrs med DALI-don via KNX och visualiseras med scenarion i Creston skärm och KNX-knappar. Drivers placerades utanför konsertsalen där det var möjligt. På grund av salens geometri och storlek hamnade drivdonen nära maximumavstånd från armaturerna, dvs. ca 50 meter. Därför krävdes det rigorös testning av behörig installatör.
Hållbarhetsaspekter
För att minimera antalet olika armaturtyper, användes samma armaturer för att uppfylla flera funktioner och ljuskaraktärer. Med tanke på den höga takhöjden placerades armaturerna så att ska kunna underhållas och riktas enkelt.
Eftersom rummet används både som klassrum och konsertsal minimerades krav på ljusnivån genom att klassificera utvalda ytor med lägre belysningskrav. Genom att undvika överdimensionering av ljusstyrka och effekt uppnåddes stora energibesparingar. Ljusnivån kontrolleras genom belysningsstyrning så att rätt ljusmängd används vid rätt tillfälle.
Om projektet
Intervju med Daniel Hodierne, Light Bureau, ansvarig ljusdesigner
Vad är du allra mest nöjd med i slutresultatet?
– Är riktigt nöjd med flera saker: att det i en så organisk arkitektur lyckats undvika bländning, den wow-faktor man upplever när man stiger in i lokalen och att vi kunde finslipa designen i detalj. Men om jag skulle välja ut den del som jag är allra mest nöjd med skulle jag säga det faktum att styrsystemet är användarvänligt; det är ingen idé att ha ett fantastiskt system med oändliga valmöjligheter, som fungerar både för ett klassrum och för olika typer av konserter, om brukarna inte kan använda det.
”Högkvalitativ design går väldigt ofta hand i hand med miljömässigt och ekonomiskt hållbara lösningar.”
Vad har varit den viktigaste lärdomen?
– Att högkvalitativ design väldigt ofta går hand i hand med miljömässigt och ekonomiskt hållbara lösningar. Med det menar jag att en finslipning av designen för att minimera antalet armaturer, hitta lösningar med flera funktioner och minska den installerade effekten per automatik innebär mindre miljöpåverkan än en design som har fler installerade armaturer. Även om projektet inte hade några hållbarhetskrav att förhålla sig till resulterade det i hållbara lösningar.
Hur har responsen varit?
– Den har varit otroligt positiv! Jag har fått positiv feedback från föräldrar till elever, konsertbesökare, skolans rektor och av Mark Tatlow som är mycket nöjd med hur enkelt det är att ställa in olika ljusscenarion till konserter, vilket återigen visar på hur användarvänligt styrsystemet är.
Du har varit med om ett flertal prisbelönta ljusprojekt. Om du skulle välja helt fritt, vilket skulle vara ditt drömprojekt att ljussätta?
– Här måste jag nog säga Stadshuset eftersom det är en så ikonisk byggnad som bjuder på många utmaningar i och med sin storlek och närhet till vatten.
du har varit med om ett flertal prisbelönta ljusprojekt även tidigare. om du skulle få välja helt fritt, vilket skulle vara ditt drömprojekt att ljussätta?
– Här måste jag nog säga Stadshuset i Stockholm, eftersom det är en så ikonisk byggnad som bjuder på många utmaningar i med sin storlek och närheten till vattnet.
Publicerad den 29 september 2023
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2023
Du kanske också gillar:
Svenska Ljuspriset
Hedersomnämnande interiör
SPACE, Stockholm Jurymotiveringen: ”Med lekfullhet, genialitet och till synes självklarhet har ljussättningen planerats. Var funktion…
Svenska Ljuspriset
Vinnare Svenska Ljuspriset Exteriör: Riksdagen
Vinnare Exteriör Jurymotiveringen: ”Med ljus som arkitektoniskt verktyg har Svea rikes mest ikoniska byggnad mejslats…
Svenska Ljuspriset
Full pott till Light Bureau
Svenska Ljuspriset avgjordes på Ljusdagen den 6 september på Münchenbryggeriet. När juryn läst upp sina…