Alla fasadens armaturer är dimbara var för sig, programmerade för ett scenario efter att solen gått ner och ett annat för natt. Belysningen på Nybrogatans fasad är kvällstid cirka 50% och mot Humlegårdsgatan, där det finns gatubelysning, 46%.
I belysningskonceptet har fokus lagts på att framhäva råvarorna, maten och de varsamt restaurerade byggnads­detaljerna.
En del av visionen för det exteriöra ljuset har varit att ge synlighet och visa byggnadens stolthet genom att lyfta fram dess materialitet och höga kulturhistoriska värde.
Ljussättningen förstärker och hjälper till att beskriva rummets stora volym och höga höjd.
Armatur-typografi över de armaturersom beskriver saluhallen rumsligt. Strålkastare med asymmetrisk optik som ger ett indirekt ljus, reflekterat mot tak. Linjära LED-armaturer, specialritade, väl avbländat släpljus mot ordspråken under servicegången. Strålkastare väl avbländade som ger att allmänljus till restaurangernas balkonger under.
Saluståndsarmaturen har inspirerats av en originalarmatur hittad under ett besök i Berlin. Gamla fotografier från hallen visade att liknande armaturer har använts på salustånden genom åren. Armaturen är noga avvägd i sin ljusfördelning för att både framhäva varorna och ge ett tillskott till allmänljuset. Ateljén på Ateljé Lyktan har tillverkat armaturen.
I entréerna sitter små ­armaturer, väl avbländade, i hörnen och ger ett indirekt ljus mot de vackra kryssvalven samt att de befintliga pendelarmaturerna är återanvända.
Ljusscen eftermiddag
Ljusscen kväll
Reportage

Matpalatset strålar igen

Efter fyra års renovering slår den stolta Östermalms saluhall i Stockholm upp sina portar. Ett moderniserat och uppdaterat matpalats där den forna glansen återställts för att locka nya och gamla kunder till en varm och gemytlig atmosfär.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Ståtlig som en nyputsad, gnistrande ädelsten var den färdigrenoverade Östermalms saluhall mot den stjärnklara marshimlen när invigningen ägde rum i början av mars. Tanken går till ett sagoslott med en rikt smyckad fasad, tinnar och torn som tack vare belysningen nu framträder med all önskvärd tydlighet. Efter att ha varit stängd i drygt fyra år och planerad i dubbelt så många, var det många som drog en glädjens och lättnadens suck. Återställd till sin forna glans och anpassad till ny teknik, energieffektivitet och samtida funktioner inom livsmedelshantering, arbetsmiljö och hållbarhet. Allt med resultatet att det som i stamkundernas mun kallas ”Hallen” nu kvalar in i det absoluta toppskiktet bland Europas mest attraktiva saluhallar.”Visionen för ljuset var att få fram byggnadens prakt och ge den en visibilitet som verkligen gör den rättvisa.”

Bakom den exteriöra, varmvita fasadbelysningsmagin står Light Bureaus Kai Piippo och Daniel Hodierne med team för.

– Det är 207 ljuskällor och du ser inte en enda, utbrister Kai Piippo stolt när vi står en bit framför huvudentrén och betraktar den magnifika tegelfasaden mot både Nybro- och Humlegårdsgatan. Han pekar sedan ut mängder av små, svårupptäckta spotlights överallt.

– Visionen för ljuset var att få fram byggnadens prakt och ge den en visibilitet som verkligen gör den rättvisa. Också att bygga dess stolthet genom att visa på materialitet och det höga kulturhistoriska värdet, tillägger Daniel Hodierne.

Planerades redan 2011

Såväl exteriört, där restaurangliv nu glittrar bakom varje skyltfönster i fasaden, som interiört spelar belysningen en viktig roll i hallens nya skepnad. De många generösa fönsterbågarna har försetts med väl dolt uppljus bakom specialdesignade bländskydd i metall, målade i samma färg som teglet. All färg och montering är förresten godkänt av både Skönhetsrådet och Stadsmuseet vilket säger en hel del om byggnadens höga kulturhistoriska klassificering – blå, den högsta.

Fasadens pilastrar och dess nya, återskapade avslut i form av toureller, små torn, smeks genom både upp- och nerljus. Takbalustraden framträder skarpare tack vare belysning både under- och bakifrån. De tre krenelerade (försedda med tinnar) tornen är belysta med fokus på att framhäva arkitekturens många detaljer. Som till exempel på det största ovanför huvudentrén, där de skulpterade drakarna framträder och allra högst upp; en skulptur föreställande köpmännens beskyddare Merkurius bevingade hjälm. Ännu mer accentuerande belysning är på gång från en pelare framför entrén.

– Vi är galet stolta över projektet som började redan 2011 när vi ombads göra en förstudie gällande fasadbelysning av Östermalms Saluhall. Fastighetskontoret hade valt ut den som en viktig målpunkt och landmärke för Östermalmstorg. Två år senare lämnades handlingar in för bygglov; vi var alltså färdiga redan då, berättar Kai Piippo och tillägger att renoveringsbeskedet kom kort därefter och att Light Bureau sedan dess har uppdaterat diverse detaljer i projektet, framför allt nya, bättre armaturer.

Anlitade bergsklättrare

För den som besökt saluhallen innan renoveringen är skillnaden iögonenfallande. Den tidigare lite slokande, mörka känslan är som bortblåst och ersatt av ljus, rymd och färg. Inomhus flödar nu dagsljuset tack vare att de tidigare övermålade fönsterbanden under taket har återställts och solljuset istället regleras med modern avskärmningsteknik. Under dygnets mörkare timmar träder den artificiella belysningen in och förstärker rummets generösa volym och höjd. Blicken dras automatiskt upp till den eleganta, voluminösa gjutjärnskonstruktionen och dess pelare med många sirliga detaljer som nu målats i originalfärg. Väggarna är ljust gula och försedda med mängder av mer eller mindre sedelärande ordspråk, också de framtagna under lager av täckande färg. ”Hungern är bästa kryddan”, ”Stor oxe har också varit liten kalf” och ”Väggarna hafva öron” får onekligen de historiska vingslagen att höras. Belysningen av fackverket skapar skuggor som ger liv.”Viktigt har också varit att följa arkitekternas intentioner och genom ljuset ytterligare lyfta fram ­arkitektoniska kvaliteter.”

– När det är mörkt ute blir dramatiken och livet i taket ännu större. Alla armaturer är Dali-styrda och under dygnet förekommer sex olika ljusscenarier, säger Jonas Lindahl, ansvarig ljusdesigner från Ljusrum som står bakom ljussättningen inuti hallen. Han pekar upp mot servicegångarna på tre av fyra väggar, just under ­fönsterbanden, där lister förser väggarnas ordspråk med släpljus och andra armaturer bland annat ger ett asymmetriskt uppljus som förstärker känslan av dagsljus i taket. Samtliga i grått för att försvinna så mycket som möjligt och samtliga bestyckade med LED.

– För strålkastarna på pelarna fick vi anlita bergsklättrare, berättar han och beskriver renoveringsresultatet som en unik, modern upplevelse i ett matpalats med stort historiskt värde.

Varmt, vänligt och stämningsfullt

– Viktigt har också varit att följa arkitekternas intentioner och genom ljuset ytterligare lyfta fram arkitektoniska kvaliteter. Vi har därför tagit avstamp i dåtidens belysning, som var ett strålande exempel på supermodern teknik när hallen invigdes 1888, och fört in samtida kunskap och teknik inom ljussättning, förklarar Jonas Lindahl och tillägger att belysningskonceptet handlat om att skapa ett ljus där råvaror, mat och umgänge står i centrum.

– Ett varmt, vänligt och stämningsfullt ljus där allmänljuset kommer från 185 saluståndsarmaturer som lyser där ljuset möter kunder, diskar och varor. Vi letade efter en armatur som förmedlade känslan av invigningsåret 1888 men hittade ingen så denna är specialritad av teamen på Ljusrum och Tengbom. Tillverkad på Ateljé Lyktan med en rillad ellipsoid lins, en skärm i blank svartgrått som påminner om snickeriernas färg på salustånden och invändigt försedd med en varm ljus ton, matt oyster white. Den sprider ett mjukt allmänljus med glödljuskänsla i 2700 K.

En annan armatur Jonas Lindahl nämner är de återvunna pendelarmaturerna i entréerna; några sitter också på fasaderna. Kanske var det saluhallens ­arkitekter Isak Gustaf Clason och Kasper Salin som valde pendlarna, vid öppningen bestyckade med glödlampor som var en nymodighet i slutet av 1800-talet. Anledningen till att saluhallar byggdes var förresten den ökade insikten om vikten av bättre hygien, bland annat med tanke på ständiga koleraepidemier som gick hårt åt folket. Då var det betydligt bättre att sälja matvaror inomhus än på torget! Inspirationen kom från Europa, både fackverket i stål och den imponerande tegelfasaden och bygget tog bara sex månader. Renoveringen, som pågått mellan 2016 och 2020, tog alltså avsevärt längre tid.

Vi inspekterar några av entréerna där stiliga kryssvalv försetts med ett mjukt, indirekt ljus och där det behövs, eget accentljus på konsten. Knappt synliga strålkastare belyser konstnären Fredrik Wretmans nya, iögonenfallande konstverk som stoltserar centralt i huvudingången mot torget.

Då-, sam- och framtid

För de ansvariga arkitekterna på Tengbom, som även ritade den provisoriska, mycket uppskattade saluhallen som fortfarande står kvar på torget, har fokus varit att renovera och modernisera med största respekt för ursprungsutseendet. Mark Humphreys, ansvarig arkitekt på företaget berättar:

– Besökare möts nu av en saluhall återställd till sin forna glans med alla funktioner och teknik som samtiden och framtiden kräver. Och projektet är betydligt mer omfattande än vad som syns vid en första anblick. All originalinredning har demonterats, rengjorts, lagats och satts upp igen. Arkitektoniskt har vi bland mycket annat återställt originaldetaljer som målningar, färger, friser och snickerier. Bjälklaget var tvunget att rivas och gjutas om och hallens ursprungliga stjärn­formade planlösning har återskapats för ett bättre flöde. Källarvåningen, där bland annat råvaror förvaras och tillredning sker i handlarnas kök, har helt och hållet byggts om och har fått nya lasthissar. Där finns också nya fina kundtoaletter, berättar han och avslutar med en kommentar om vad ljuset betytt för helhetsresultatet:

– Den största utmaningen med belysning av en byggnad uppförd 1888 är att lyfta fram husets fina kvaliteter utan att belysningsarmaturerna märks. Alla är väldigt nöjda med resultatet, som förhöjer hallens arkitektur och stämning på ett subtilt sätt.

SE FLER BILDER PÅ ÖSTERMALMSHALLEN

Publicerad den 27 maj 2020
Ur Ljuskultur Nummer 3, 2020

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här