Foto: Patrik Gunnar Helin
Vy mot bergskärningar i söder och tunnel ljussatt med isande kristall scenario. Inventeringen av bergets morfologi var oerhört viktig för ljusdesignprocessen; för tillvägagångssättet vid provbelysningarna, det stora urvalet av armaturer, armaturernas placering och val av färgtemperatur.
Vy mot tunneln från väster – lavascenario. I tunneln styrs ljuset dynamiskt med färgblandning med både RGBA – red, green, blue, amber för de vackra gyllene tonerna guld, bärnsten och lava. Och med RGBW – red, green, blue, white för de isiga blå tonerna som påminner om iskristaller och hav.
Vy från stadskärnan mot stadsportens östra bergskärning – scenario bärnsten Ljusprogrammeringen ger möjlighet att anpassa ljusstyrkan i tunneln dagtid och kvällstid, så att kontrasten anpassas till ljuset utanför tunneln, vilket ökar trafiksäkerheten.
Vy från stadskärnan i öster mot Hinsetunneln – kristallscenario. I tunneln samplanerades funktionsljusets ljusstyrka och spridning ihop med det färgade effektljuset för att uppnå en trygg och behaglig känsla för det gående.
Utomhus

Stadsentré ­skulpterad med ljus

Kuststaden Karlshamn har en imponerande stadsentré med vackra bergskärningar och en tunnel genom Hinseberget som leder in till den pittoreska stadskärnan. Genom en träffsäker ljusgestaltning har landmärket nu fått en ny skepnad om kvällen då stadsvapnet såväl som bergatrollet framträder.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Det började redan för drygt sju år sedan när Vivi Katarina Ruberg Hennig, ljusdesigner på WSP, för första gången besökte Karlshamn. En mild, grå decemberdag skulle hon i den blekingska skärgårdspärlan känd för sin punsch träffa representanter för kommunen. Uppdraget var att göra ett belysningsprogram för stadens funktionsbelysning. Beställaren hade hon lärt känna efter att ha hållit ett föredrag på temat ”Ljussättning av stadens gatumiljö och stadsentréer”.

– Av en händelse körde jag in via Karlshamns västra entré och Hinsetunneln. När jag möttes av den oerhört storslagna bergskärningen började mitt hjärta slå snabbare, varpå jag tvärbromsade, steg ur bilen och frenetiskt började fotografera berget. Väl framme till mötet med dåvarande Gatu- och parkchef Marie-Louise Svensson Wickström och Jonas Johansson, gatuingenjör och projektledare, utbrast jag: ”Vet ni vad ni har här? Sveriges vackraste stadsentré!” och så visade jag alla bilder jag tagit. De visste förstås att de hade en entré med en fantastisk potential, berättar Vivi Katarina Ruberg Hennig, som redan hade fått idéer om hur projektet skulle kunna ta form.

Ett oförglömligt första intryck

Det skulle dock dröja ett bra tag innan hon tillsammans med sin kollega Micaela Pärsdotter Andersson fick se det färdiga resultatet av visionen om ”en mäktig stadsport som stärker stadens identitet och som därmed blir en viktig symbol för kommunen så väl som för Blekinge. Ljussättningen ske ge turisten ett oförglömligt första intryck men även ge ett bestående estetiskt uttryck som stadens invånare kan glädjas åt i sin vardag”. Den som färdas via stadsporten ska känna sig trygg och få god visuell vägledning oberoende av färdsätt. För en liten kommun som Karlshamn är ett projekt som detta mycket krävande att genomföra, eftersom det behövs ett långsiktigt strategiskt tillvägagångsätt för att få gehör inom organisationen och för att förankra det politiskt.

– Och inte bara det, som konsult krävs det att vara uthållig, att hålla fast vid en vision under en lång tid, men också att hålla dialogen öppen och försöka inspirera beställaren att göra detsamma. Dessutom har organisationen både hos beställaren och hos WSP förändrats över tiden, vilket inneburit att förtroendet i nya konstellationer har måst etableras, berättar Ruberg Hennig och tillägger att arbetet med ljussättningen av Karlshamns västra stadsentré och Hinsetunneln har genomförts stegvis i tre olika etapper.

– I den första gjorde WSPs ljusdesignteam en fullskalig provbelysning av den östra sidan som vetter mot stadskärnan. Då visste vi inte om det någonsin skulle finnas förutsättningar och ekonomi att genomföra ljussättningen av berget och tunneln i sin helhet. För att beställaren skulle kunna övertyga sina politiker och sin interna organisation fotograferades resultatet av provbelysningen och vi gjorde ett designkoncept och informationsmaterial som behandlades inom kommunens nämnder. Och vi fick grönt ljus.

Viktig inventering av morfologi

Det som därefter hägrade för teamet på WSP var ljussättning av den mest storslagna och storskaliga delen av Hinsetunneln – de fantastiska bergskärningarna på den västra sidan. Ett parti cirka 150 meter brett och tjugo högt. Denna etapp bestod av nio olika sekvenser där ljuset anpassats individuellt till bergets morfologi – form och uppbyggnad. Det första steget innebar två hela dagars inventering på plats för att studera just detta vid olika skuggförhållande. Sedan följde en noggrann skissprocess och framtagande av ett preliminärt armaturförslag, vilket säkerställdes genom minutiösa provbelysningar av berget under tre kvällar och nätter. Armaturplaceringarna inmättes med GPS-koordinater för att garantera rätt ljusbild av bergsformationerna vid installationen. Efter detta låg projektet i slumrande träda en längre tid, i väntan på beslut från kommunen att genomföra ljusgestaltningen i sin helhet.

– Dock levde det i allra högsta grad vidare som en ljusdesigners absoluta drömprojekt och kollegerna bergsspecialisterna på WSP höll tankarna igång genom att säkerställa den hundra meter långa tunneln från ras tills den tredje etappen äntligen infann sig, säger Vivi Katarina Ruberg Hennig och berättar vidare om arbetsmomenten i den sista fasen:

– Provbelysning av tunneln, ljusberäkningar, val av både funktions- och effektbelysning i tunneln, projektering och förfrågningsunderlag, konsultation och injustering i byggskedet, en kontinuerlig dialog – som till slut resulterade i något som beställare, designers, el-projektörer, projektledare, bergsspecialister, installatörer och programmerare kan känna sig oerhört stolta över.

Guld, bärnsten och kristaller i bergatrollets boning

WSP-teamets centrala utgångspunkt var att låta bergets inneboende skönhet framträda, de fantastiska skulpturala formerna och naturliga färgskiftningarna. Dessa gav förutsättningarna för hur ljuset skulle skapa rytm, drama och magi åt den gigantiska bergsskulpturen. Till exempel framträder ett naturligt ”stadsvapen” centralt över tunnelmynningen och den som tittar noga ser bergatrollet vaka vid entrén på bergets norra sida.

– Visionen för ljusdesignen i tunneln var att skapa ett varmt glödande ljus som för tankarna till bergatrollets boning och skatter i bergets inre.  ”Visionen för ljusdesignen i tunneln var att skapa ett varmt glödande ljus som för tankarna till bergatrollets boning och skatter i bergets inre.”Eftersom tunneln är slammad av ljus betong ger det ett artificiellt intryck i jämförelse med bergsskärningarna och därför var det ett måste att arbeta med färgat ljus här.

Effektljuset åstadkommes med en kombination av linjära armaturer med RGBA och RGBW spot-lights med olika spridning, förklarar Vivi Katarina Ruberg Hennig och berättar också att två olika grundscenarier har programmerats för dag- och kvällstid och de kan alterneras under vinter- och sommarhalvår. Det ena scenariot har gyllene färgtoner av guld, bärnsten och lava och det andra kalla blågröna färgtoner som påminner om is och kristaller på vintern och på sommaren för tankarna till det turkosblå havet i Blekinges skärgård. Kommunen har också möjlighet att alternera ett antal eventscenarier som projektledare Christer Martinsson ansvarat för. Tillsammans med sin kollega, ­gatuingenjör Ola Karlsson, ser han fram emot Hinsetunnelns invigning.

– Vi kom in i projektet hösten 2019 när ny sprutbetong och dränering gjordes i tunneln. Och nu ska den nya belysningen firas tillsammans med tunnelns 50-års­jubileum. Förmodligen blir det digitalt, berättar de
och tillägger:”Det första intrycket är alltid viktigt och det av Karlshamn blir nu oförglömligt!”

– Vi hoppas i alla fal att det blir en snackis och att invånarna, precis som vi på kommunen, känner att de får något mer att vara stolta över i sin stad. Det ska bli extra roligt att få visa de olika ljusscenarierna i tunneln som är den huvudsakliga porten till hela staden. Det första intrycket är alltid viktigt och det av Karlshamn blir nu oförglömligt!

Publicerad den 1 februari 2021
Ur Ljuskultur Nummer 1, 2021

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.        m

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare