Caféatriumet följer det urbana temat och har mycket liv och rörelse, men samtidigt gott om ”rum i rummet” där man kan slå sig ner för en fika eller informella möten.
SEBs nya huvudkontor består av 3st huskroppar, sammanbundna kvällstid med en belyst ”midja” där SEB kan variera mellan ett vitt eller SEB-grönt ljus.
Matsalen är uppdelad i olika sektioner där olika typer av pendlad ­belysning och olika varianter på möbler skapar de visuella rummen.
Den stora hörsalen är anpassad med belysning som ska fungera från allt mellan filminspelning vid presskonferenser samt till olika typer av event. En stor mängd olika förprogrammerade ljusscenarion finns att välja mellan, och ljuset ska alltid vara flimmerfritt.
I huset med ”Hemma hos”- tema så finns det gott om färg på både väggar och inredning. Även konsten följer temat och består i huvudsak av olika porträtt.
Av 600 mötesrum är inget det andra helt likt, tack vare en varierad färgsättning och ett stort urval av den miljöskapande belysningen.
Även större mötesrum följer grundprinciperna för ljussättning med ett diskret infällt allmänljus och belysta väggar.
Dynamik i kontorslandskapen skapas genom ett mer riktat ljus i kommunikationsstråken som bryter av mot det jämnare ljuset över arbetsplatserna. Ljus mot väggar utnyttjas i så stor utsträckning som möjligt.
Reportage

Flödande ljus i nytt bankpalats

När SEB flyttar görs det med besked. Stegvis samlas 4 500 anställda från tre kontor till gemensamma, moderna lokaler i nya Arenastaden i Solna. Ett bankpalats som vunnit tävlingen Sveriges Snyggaste Kontor 2017. En ljus och varmt levande, konstfylld arbetsmiljö avsedd att hålla i minst tjugo år.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst och endast tillgänglig för prenumeranter som skapat konto på ljuskultur.se. Som prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material. Är du redan prenumerant klicka på Logga in nedan för att logga in eller skapa konto.

Logga inBli prenumerant

Vilket projekt, denna landets största kontorsflytt när SEB:s huvudkontor byter adress till Arenastaden i Solna. Och vilka siffror! På sikt 4500 arbetsplatser fördelade på drygt 72 000 av den 14 våningar höga, zickzackmönstrade glasbyggnadens totalt 97 000 kvadratmeter. 50 miljoner för inköp av ny konst, 1 150 cykelparkeringsplatser, 1 000 kvadratmeter solceller på taket. En årshyra på 182 miljoner kronor, 600 mötesrum, 2 000 fönster och 50 kilometer golvsockel. Inte undra på att en rundvandring imponerar. Fanny Englund, ljusdesigner på ÅF Lighting visar runt och tillägger att antalet downlights som ritats in i projektet slutade på cirka 8 000 stycken.”Klassiskt modernt, ljust ­skandinaviskt och smart flexibilitet är de huvud­sakliga intrycken av det nya bankpalatset.”

– Storleken på projektet har verkligen varit en utmaning och det har dels handlat om kostnadseffektiva upphandlingar, dels om att lyckas ha kontroll och hålla en jämn kvalitet utan att det blir för enformigt. Att hitta en rytm och komma bort från en upplevd standard. Ta de 600 mötesrummen som exempel där inte ett är det andra likt, ofta tack vare små men effektiva förskjutningar. Arkitekterna från Wingårdhs har ­verkligen utmanat oss att hitta en mångfald i uttrycken, något som bland annat ledde till att vi har använt ett sextiotal olika leverantörer av miljöbelysningen, berättar Fanny Englund.

Smart flexibilitet och överraskningar

Klassiskt modernt, ljust skandinaviskt och smart flexibilitet är de huvudsakliga intrycken av det nya bankpalatset. Liksom de många överraskningarna i form av såväl möbel- som armaturval – för att inte tala om den fantastiska konsten som också bidrar till en vital och varierande rytm. Här ses samtida konstnärsikoner som Karin Mamma Andersson, Lena Cronqvist och Maria Miesenberger bredvid dåtida genier som Alexander Roslin och Hilma af Klint. SEB har inför flytten både sålt delar, främst äldre, av sin konstsamling för att kunna investera femtio miljoner för inköp av modern, nordisk konst vilket bidrar till miljöns unikitet. Ytterligare ett unikt inslag i tider av den populära ­aktivitetsbaserade arbetsmiljön, är att alla anställda har var sitt skrivbord – av personalen ett mycket uppskattat faktum. Dessutom är hela huset miljöklassificerat som BREEAM Excellent vilket bland annat den väl genomarbetade akustiken vittnar om – trots de många människorna och mötena vilar här ett lugn. Till detta lugn bidrar även ljussättningen där det behövs – i andra delar vitaliserar den.

– Den funktionella belysningen är så diskret och neutral som möjligt – infälld, linjär med LED, downlights och wallwashers. Grundljuset bygger på ett mjukt vertikalt ljus, reflekterat från väggar på i princip alla ytor. Även belysta gardiner bakom de många mötesrummens glasväggar bidrar med en ljushet som förhöjer upplevelsen av både rummet ifråga och skapar rytm och liv till korridoren utanför. Sammantaget skapas en lugn och luftig atmosfär, där det även finns utrymme för dynamik mellan ljusare och mörkare ytor, förklarar Fanny Englund och berättar också att man hållit nere antalet leverantörer av funktionsbelysningen där Ateljé Lyktan och Lucifer Lighting är de primära. Som kontrast till det diskreta allmänljuset får den miljö­skapande belysningen ta desto mer plats i form av dekorativa pendlar, golvlampor, arkitektonisk effektbelysning och belyst konst.

En samtida, levande personlighet

Innan flytten hade SEB länge haft ett behov av att
samla sin verksamhet som var uppdelad på fyra platser i Stockholmsområdet. I och med det nya kontorethoppas banken öka samarbete och effektivitet och i skrivande stund har cirka 2500 medarbetare flyttat in medan de övriga 2000 kommer i vår. Sara Helder, en av de inredningsansvariga från arkitektkontoret Wingårdhs berättar att den nya miljöns syfte till stor del är att skapa möjligheter för personalen att mötas och lära känna varandra bättre, både i formella mötesrum och i mer informella rumsligheter. Miljön skulle också balanseras mellan att ge energi, locka till kreativitet och samtidigt erbjuda rum för lugn, reflektion och fokusering. De tre huskropparna, internt kallade S, E och B, har fyra stora mötesatrier som kan ges olika funktioner och sittningar, flexibelt möblerade som de är – i det största kan upp emot 2 000 personer samlas. För de olika husen skapade Wingårdhs tre olika inredningskoncept för att skapa ett slags grundrytm och orientering – urbant, hemma hos och parken.”I vår idé ingick också att separera arbetsytorna från mötesplatserna genom att förlägga de förstnämnda­ till periferin längs med fasaden.”

– I vår idé ingick också att separera arbetsytorna från mötesplatserna genom att förlägga de förstnämnda till periferin längs med fasaden. På så sätt kunde vi också utnyttja dagsljuset optimalt, skapa lugn och koncentration genom en nedtonad, grafisk inredning. Speciellt med projektet var också att SEB var måna om att försöka ta tillvara så mycket av både möbler och armaturer som möjligt från de tidigare kontoren. Ett hållbart tänkande som var lätt för oss att uppfylla eftersom vi har arbetat länge med dem och tidigare utvärderat vad som fungerat bra. Tålig kvalitet till rätt pris och ett hållbart tänkande in i minsta detalj, skulle man kunna sammanfatta, säger hon och tillägger att helheten också motsvarar SEB:s önskan om en designprofil som överensstämmer med bankens tradition och historia – klassisk och trovärdig med en samtida, levande personlighet.

Noggrann och smart

Sara Helder och hennes arkitektkollegor skapade också en rad olika designkoncept för husets olika delar, idéer som också innehöll tankar om hur belysningen skulle se ut och upplevas. Fanny Englund berättar att dessa underlättade när projektet drog igång på allvar. Dess­utom testades många av förslagen i fullskala i uppbyggda­ provytor.

– Ta arbetsplatsytorna längs med fasaderna som exempel; här tas dagsljuset tillvara och ljusnivån ligger på 300 lux. Detta testades och utvärderades av oss, ergonomer och SEB:s skyddsombud – fullt tillräckligt för många, men den som behöver en skrivbordslampa som förstärkning får naturligtvis det, berättar hon och tillägger att ÅF Lighting kommit in betydligt tidigare i projektet – redan när SEB just hade hittat tomten i slutet av 2014.

– Banken skulle skriva avtal med fastighetsägaren Fabege och ville ha experthjälp med att gå igenom detaljerna. Hyresavtalet skulle tecknas på 20 år – vad är mest hållbart i ett så långt perspektiv? Vi hade en del kommentarer om den belysningslösning som ingick, jag vågar påstå att vi lyckades höja standardnivån inom samma kostnadsramar, mycket tack vare tillmötesgående leverantörer. På så sätt blev vi föreslående part gällande grundbelysningen i huset för alla kontors- och mötesytor, inklusive hörsalar, berättar hon och tillägger att Eco Lightlink var fastighetsägaren Fabeges ljuspartner som utfört den slutliga projekteringen av ÅF:s lösningar.

Susanne Strömberg från Eco är ansvarig ljusdesigner för yttre belysning – fasad- och funktionsbelysning utanför entréer, på takterrasser och innergård – samt samordnare av vissa projekteringsdelar i det omfattande projektet.

– Vi har projekterat program- och systemhandlingar och sedan producerat bygghandlingar åt totalentreprenören Veidekke. Vi har också ritat in belysningsstyrning och agerat elkonsult. Sammanfattningsvis ett mycket intressant projekt – dels med tanke på storlek och tempo, dels med tanke på att SEB varit djupt involverade i processen vilket lett till osedvanligt många möten under de senaste två åren, berättar hon.

Fanny Englund håller med om att det djupa engagemanget och det nära samarbetet mellan alla involverade varit dels ett måste för att ro det stora projektet i hamn på utsatt tid, dels en anledning till att resultatet blivit så bra.

– SEB har varit en ovanligt stark beställare med höga ambitioner och krav – allt har kontrollerats och kravspecats och mycket har satsats på konsulttjänster för att få de bästa lösningarna. Kort sagt har det handlat om ett omfattande samarbete med den gemensamma ambitionen att vara noggrann och smart.

Publicerad den 30 november 2017
Ur Ljuskultur Nummer 6, 2017

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare

Om du är prenumerant på Ljuskultur kan du skapa gratis inloggning till ljuskultur.se här