Ljusvisionen var att skapa en miljö där människor vill stanna länge. Foto: Kreativ Teknik
Foto: Kreativ Teknik
Foto: Kreativ Teknik
Den största delen av belysningen syns eller märks inte utan bara gör sitt jobb i kombination med några blickfångar. Foto: Kreativ Teknik
Svenska Ljuspriset

Hedersomnämnande: Restaurang Tavolo

Hedersomnämnande Interiör

Upplevelsen är förförande och varm, som från en annan värld. Genom den gedigna tekniska kunskapen har belysning blivit ett med rummet, visar detaljer och skapar en filmisk atmosfär.

Vill du fortsätta läsa?

Denna artikel är låst för prenumeranter. Genom att bli prenumerant kan du läsa samtliga artiklar från det senaste numret på nätet och får tillgång till ett växande arkiv av tidningens rika material.

Bli prenumerant

Wallenstam hade en 1200 m2
stor outnyttjad lokal på Magasinsgatan i Göteborg, uppförd 1835 som ridhus och stall för dåtidens ­regemente. Den hade använts till fler ­ändamål sedan dess men var i ett uruselt skick. Dock hade lokalen kvalitéer och ett perfekt läge och när Wallenstam frågade Götaplansgruppen om de ville öppna en restaurang där, blev svaret ett JA! Målbilden var en ­italiensk restaurang med inslag av New York och en känsla av mysig utomhus-piazza, ett koncept som Okidoki tog fram.

Huvudvisionen med ljuset var att skapa en miljö där människor vill stanna länge.
En första wow-faktor vid entrén som ­övergår i en skön känsla där den största delen av belysningen inte syns eller märks utan bara gör sitt jobb i kombination med några blickfångar som komplement.

Man har satsat på varmt ljus mot varma ytor och specialframtagna vajerlösningar eftersom det inte gick att hänga något i taket. Ljussättningen har skapats som en scenografi, restaurangen är dramatiskt ljussatt, för att göra den intressant och skapa olika upplevelser för besökaren. Hela anläggningen styrs med Dali och det finns fyra olika scener: städ, ljus, tidig kväll, sen kväll. Stor vikt har också lagts vid arbetsljuset för kockarna, dock utan att det får inkräkta på gästerna.

Lina Denne och Marcus Persson, båda Kreativ Teknik
Foto: Casper Hedberg

Om projektet

Intervju med Lina Denne från Kreativ Teknik

Vad var den största utmaningen med projektet?

– Jag skulle säga att det var lokalens volym, vilket ju är paradoxalt eftersom detta även är projektets största fördel. Men ljusmässigt, att försöka få till en intim stämning med rumslighet med så högt i tak, brett mellan väggarna, stort dagsljusinsläpp och alla hårda ytor, var svårt.

Vad har ni dragit för lärdomar under projektet?

– Att allt är möjligt med rätt samarbets­partners. Om alla strävar mot samma mål och har samma känsla för projektet. Att det är viktigt att hela tiden stämma av så att alla är medvetna och i samförstånd med vad som har skett, sker och kommer att ske. Att hålla extra koll på materialleveranser och vara ute i god tid i COVID-tider. Det vi tog för normalt innan kan helt plötsligt dröja tre månader till nu.

Vad i projektet är ni mest nöjda med?

– Vi är nöjda med att lokalen upplevs som varm, intressant, lite annorlunda och vacker. De många speciallösningarna har gett oss erfarenheter och skapat mervärde i miljön. Vi är även nöjda med att anläggningen fungerar väl och enkelt för kunden.


Jurymotiveringen:

Bakom en anonym port väntar en överraskande och inbjudande upplevelse av en annan värld; en förförande varm och livlig piazza. Salens fulla potential lyfts fram då dagsljus och artificiellt ljus får samspela över dygnet, och förvandlar stor skala till intim känsla. Genom gedigen teknisk kunskap har belysningen blivit ett med rummet. Det ­välriktade och balanserade ljuset accentuerar unika detaljer och skapar en generös atmosfär med filmiska kvaliteter.

Publicerad den 5 oktober 2021
Ur Ljuskultur Nummer 4, 2021

För att förbättra användarupplevelsen på denna webbplats använder vi cookies. Här kan du läsa mer om användningen av cookies samt hur vi hanterar personuppgifter.        m

Stäng

Logga in

Glömt lösenordet?

Skapa användare